redakce | Zprávy / Festivalové | 13.02.2017
Od pátku do neděle 17. – 19. března 2017 se bude v Praze již potřetí konat festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní VÍC NEŽ NÁROD. Zahajovacím představením a divadelní událostí sezony je inscenace progresivního slovinského souboru Mladinsko a radikálního režiséra Oliviera Frljiće Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! Festivalový pas a vstupenky na jednotlivá představení můžete zakoupit v online předprodeji GoOut a na pokladně divadla Alfred ve dvoře, jehož produkce Motus festival pořádá.
Inscenace Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je tím nejvýraznějším ze současného postjugoslávského divadla. Frljićova práce se v ČR objeví vůbec poprvé a Motus ji uvádí ve spolupráci se Studiem Hrdinů. Představení je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata. Intenzivní balkánská produkce tematizuje moment fatálního rozpadu a jeho bolestivých konsekvencí. Frlićovu představení předchází rumunsko-polská práce Mădăliny Dan a Agaty Siniarske Matky z oceli, divadelní sci-fi z blízké budoucnosti, které spojuje kritiku politické manipulace s výzkumem emocí a fenomenologie slz.
Protože je festival Bazaar jediným "development festivalem" (tedy přehlídkou ukázek a work-in-progress) ve střední Evropě, zůstává i letos centrem festivalového dění Sobotní Bazaar připravený ve spolupráci se Studem ALTA. Diváky zde čeká celodenní maraton scénických a tanečních projektů umělců z ČR, Polska, Německa, Izraele, Srbska, Slovenska a dalších zemí. Plejáda námětů a témat, s nimiž jednotlivé ukázky a work-in-progress přicházejí, nabízí podstatně zajímavější perspektivy než dnešní mediální, politicko-ekonomické či ideologické stereotypy. Co o nás říká naše tělesnost, kým jsme z hlediska evoluce, jak se naše prožívání a paměť štěpí mezi realitu a virtuální světy, jaké utopie jsou dnes možné, jak se mění naše identita v setkání s druhým? Mezi účastníky letošní přehlídky patří Agata Siniarska (Berlín–Varšava) a Xenia Taniko Dwertmann (Berlín), kolektiv friendly fire (Lipsko) a jejich hosté z Izraele. Z budoucích českých prací uvidí diváci ukázky od Zdenky Brungot Svítekové (Praha), Cristiny Maldonado a Sodji Lotker (Praha), kolektivu Ufftenživot (Praha) nebo Markéty Jandové (Praha). Po dopoledním a odpoledním bloku budou následovat diskuze z cyklu RespondArt.
Letošní ročník uzavře dvojice aktuálních představení ze severu i jihu východní Evropy. V základu inscenace Dior v Moskvě Ingridy Gerbutavičiūtė a Agnijy Šeiko stojí výzkum ženské role a jejích proměn v post-sovětských společnostech. Přicházejí s jasnou tezí: tělo naslouchá příběhům a vypráví je dál. Představení Transformability bulharského umělce Willyho Pragera je antimuzikál pro dobu, která nemá pevný bod. Je divadelním filozofickým esejem i výsměchem epoše, která vyznává mýtus naprosté flexibility a dynamičnosti.
"Bazaar 2017 má především nabídnout pohled do duše společnosti, která se v posledních letech rapidně změnila. Koketuje s rozpadem vlastní svobody i udržitelným modelem občanské společnosti a lakuje realitu únikem do nejrůznějších fikcí a "alternativních faktů". Moje osobní heslo pro letošní rok zní "zpátky do reality". V té ovšem nemůžeme žít bez vize ani představy o tom, kým chceme být. Co se nabízí? Kterým směrem se může současnost vydat, aby po sobě nezanechala ruiny?" ptá se šéfdramaturg festivalu a umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren. Možné odpovědi, které umělci ze střední a východní Evropy podávají, uvidí návštěvníci během tří intenzivních festivalových dní v divadle Alfred ve dvoře, ve Studiu Hrdinů a Studiu ALTA. Program festivalu doplní diskuze, prezentace výrazného rakouského souboru SILK Fluegge a dvoudenní workshop uměleckého ředitele divadla Mladinsko Gorana Injace.
Divadelní a taneční festival Bazaar
17. - 19. 3. 2017
Praha
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.