redakce | Zprávy | 10.12.2020
Třicet let německé kulturní a jazykové práce v srdci Evropy, třicet let Goethe-Institutu v Praze. Německý mezinárodní institut si v těchto dnech připomíná kulaté výročí založení své české pobočky – a činí to, jak jinak, online.
Tepanými secesními dveřmi na pražském Masarykově nábřeží 32 prošly za uplynulé tři dekády nesčetné tisíce zájemců o německý jazyk a německou kulturu. Jazykové kurzy, zkoušky, ale také knihovnu, výstavy, filmové projekce, autorská čtení a další akce zde německý mezinárodní institut začal nabízet od samého začátku 90. let. „Byl to pro mě ten nejhezčí úkol,” komentuje Jochen Bloss, zakládající ředitel Goethe-Institutu, léta 1990 až 1996, která v Praze strávil, a která byla pro vnímání německé kultury a česko(slovensko)-německých vztahů v novodobé historii zásadní: „Po změně režimu panovala na obou stranách hranice zvědavost, velký zájem o druhé a až neuvěřitelná otevřenost. Zdálo se, že po sametové revoluci je možné vše. Nálada z rozpuku nové doby se nezapomíná, tím spíše, pokud zemi vede prezident, dramatik a ochránce lidských práv, jemuž se dostává celosvětového uznání.” dodal Bloss.
A by to také Václav Havel, jenž díky iniciativně tehdejšího velvyslance v Německu Františka Černého přispěl k tomu, že byl Goethe-Institut otevřen v budově bývalého východoněmeckého velvyslanectví. Symbolický důraz na to, aby staré politické struktury v domě vystřídala kultura a vzdělávání a aby se z uzavřeného východoněmeckého paláce stal otevřený kulturní institut, byl více než zřejmý. Goethe-Institut v průběhu let navštívila řada osobností z kulturního života Česka a Německa. Ať to byli nositelé Nobelovy ceny jako Herta Müller či Günter Grass, světově proslulí filmaři jako Werner Herzog či legendy česko-německé kultury jako spisovatelka Lenka Reinerová, hosté Goethe-Institutu vždy otevřeně prezentovali své názory, postoje a své dílo českému publiku.
Za posledních třicet let se secesní dveře pražského Goethe-Institutu výrazněji přivřely jen jednou, a to s první a druhou vlnou koronavirové pandemie. „Pořád nám ale zbývá dost možností k tomu, abychom v kulturní a jazykové práci pokračovali. I kdyby to mělo být „jen“ online. Je pro mě důležité, abychom institut udrželi otevřený tak dlouho, jak to jde a byli dosažitelní pro všechny naše návštěvníky a kurzisty. I třicet let po založení Goethe-Institutu je zjevné, že máme lidem hodně co nabídnout a že je naše nabídka, i v těžkých dobách, ráda přijímána. Mám z toho velkou radost,“ komentuje ředitelka Goethe-Insitutu Angelika Ridder.
redakce 21.12.2024
V prestížnych hudobných cenách European Festival Awards získala až štyri nominácie.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Každá z uvedených písní nabízí jinou atmosféru, většinově se ale nahrávka nachází v prostředí folku a country.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 18.12.2024
Farba hlasu a poetické texty s intímnymi príbehmi, krivdách či defektoch našej spoločnosti, mu priniesli fanúšikov na Slovensku aj v Čechách.
redakce 18.12.2024
Festival Sundance je největším festivalem nezávislých filmů ve Spojených státech a patří mezi nejprestižnější na světě, vedle Cannes, Benátek a Berlinale.
redakce 17.12.2024
Na aktuální šestý ročník se Moody Moon Noize vrací do Chomutova potřetí a pořadatelé slibují další exkluzivní lokace – například Městské divadlo nebo Bezručovo údolí.
redakce 17.12.2024
Meta and her noises se inspiruje ikonami jako Lana Del Rey, Lorde a Kate Nash.
redakce 17.12.2024
Záznamy štěstí i zármutku, nedosažených ideálů a vlastního úpadku.