redakce | Zprávy | 10.12.2020
Třicet let německé kulturní a jazykové práce v srdci Evropy, třicet let Goethe-Institutu v Praze. Německý mezinárodní institut si v těchto dnech připomíná kulaté výročí založení své české pobočky – a činí to, jak jinak, online.
Tepanými secesními dveřmi na pražském Masarykově nábřeží 32 prošly za uplynulé tři dekády nesčetné tisíce zájemců o německý jazyk a německou kulturu. Jazykové kurzy, zkoušky, ale také knihovnu, výstavy, filmové projekce, autorská čtení a další akce zde německý mezinárodní institut začal nabízet od samého začátku 90. let. „Byl to pro mě ten nejhezčí úkol,” komentuje Jochen Bloss, zakládající ředitel Goethe-Institutu, léta 1990 až 1996, která v Praze strávil, a která byla pro vnímání německé kultury a česko(slovensko)-německých vztahů v novodobé historii zásadní: „Po změně režimu panovala na obou stranách hranice zvědavost, velký zájem o druhé a až neuvěřitelná otevřenost. Zdálo se, že po sametové revoluci je možné vše. Nálada z rozpuku nové doby se nezapomíná, tím spíše, pokud zemi vede prezident, dramatik a ochránce lidských práv, jemuž se dostává celosvětového uznání.” dodal Bloss.
A by to také Václav Havel, jenž díky iniciativně tehdejšího velvyslance v Německu Františka Černého přispěl k tomu, že byl Goethe-Institut otevřen v budově bývalého východoněmeckého velvyslanectví. Symbolický důraz na to, aby staré politické struktury v domě vystřídala kultura a vzdělávání a aby se z uzavřeného východoněmeckého paláce stal otevřený kulturní institut, byl více než zřejmý. Goethe-Institut v průběhu let navštívila řada osobností z kulturního života Česka a Německa. Ať to byli nositelé Nobelovy ceny jako Herta Müller či Günter Grass, světově proslulí filmaři jako Werner Herzog či legendy česko-německé kultury jako spisovatelka Lenka Reinerová, hosté Goethe-Institutu vždy otevřeně prezentovali své názory, postoje a své dílo českému publiku.
Za posledních třicet let se secesní dveře pražského Goethe-Institutu výrazněji přivřely jen jednou, a to s první a druhou vlnou koronavirové pandemie. „Pořád nám ale zbývá dost možností k tomu, abychom v kulturní a jazykové práci pokračovali. I kdyby to mělo být „jen“ online. Je pro mě důležité, abychom institut udrželi otevřený tak dlouho, jak to jde a byli dosažitelní pro všechny naše návštěvníky a kurzisty. I třicet let po založení Goethe-Institutu je zjevné, že máme lidem hodně co nabídnout a že je naše nabídka, i v těžkých dobách, ráda přijímána. Mám z toho velkou radost,“ komentuje ředitelka Goethe-Insitutu Angelika Ridder.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.