redakce | Zprávy | 10.12.2020
Třicet let německé kulturní a jazykové práce v srdci Evropy, třicet let Goethe-Institutu v Praze. Německý mezinárodní institut si v těchto dnech připomíná kulaté výročí založení své české pobočky – a činí to, jak jinak, online.
Tepanými secesními dveřmi na pražském Masarykově nábřeží 32 prošly za uplynulé tři dekády nesčetné tisíce zájemců o německý jazyk a německou kulturu. Jazykové kurzy, zkoušky, ale také knihovnu, výstavy, filmové projekce, autorská čtení a další akce zde německý mezinárodní institut začal nabízet od samého začátku 90. let. „Byl to pro mě ten nejhezčí úkol,” komentuje Jochen Bloss, zakládající ředitel Goethe-Institutu, léta 1990 až 1996, která v Praze strávil, a která byla pro vnímání německé kultury a česko(slovensko)-německých vztahů v novodobé historii zásadní: „Po změně režimu panovala na obou stranách hranice zvědavost, velký zájem o druhé a až neuvěřitelná otevřenost. Zdálo se, že po sametové revoluci je možné vše. Nálada z rozpuku nové doby se nezapomíná, tím spíše, pokud zemi vede prezident, dramatik a ochránce lidských práv, jemuž se dostává celosvětového uznání.” dodal Bloss.
A by to také Václav Havel, jenž díky iniciativně tehdejšího velvyslance v Německu Františka Černého přispěl k tomu, že byl Goethe-Institut otevřen v budově bývalého východoněmeckého velvyslanectví. Symbolický důraz na to, aby staré politické struktury v domě vystřídala kultura a vzdělávání a aby se z uzavřeného východoněmeckého paláce stal otevřený kulturní institut, byl více než zřejmý. Goethe-Institut v průběhu let navštívila řada osobností z kulturního života Česka a Německa. Ať to byli nositelé Nobelovy ceny jako Herta Müller či Günter Grass, světově proslulí filmaři jako Werner Herzog či legendy česko-německé kultury jako spisovatelka Lenka Reinerová, hosté Goethe-Institutu vždy otevřeně prezentovali své názory, postoje a své dílo českému publiku.
Za posledních třicet let se secesní dveře pražského Goethe-Institutu výrazněji přivřely jen jednou, a to s první a druhou vlnou koronavirové pandemie. „Pořád nám ale zbývá dost možností k tomu, abychom v kulturní a jazykové práci pokračovali. I kdyby to mělo být „jen“ online. Je pro mě důležité, abychom institut udrželi otevřený tak dlouho, jak to jde a byli dosažitelní pro všechny naše návštěvníky a kurzisty. I třicet let po založení Goethe-Institutu je zjevné, že máme lidem hodně co nabídnout a že je naše nabídka, i v těžkých dobách, ráda přijímána. Mám z toho velkou radost,“ komentuje ředitelka Goethe-Insitutu Angelika Ridder.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Knihy jsou zasazeny do jedinečné expozice, která jim zároveň dává vyniknout coby uměleckým artefaktům.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
Michal Pařízek 04.11.2024
Můžete si střihnout tipovačku, koho z letošního programu LGW přivezou Heartnoize, kdo se objeví v Topolovém hájku, kdo na stránkách Full Moonu. Dvěma slovy: akce roku.
redakce 04.11.2024
Skladba, která vznikla v těžkém období, je prodchnuta melancholií a existenciální krizí ze ztráty blízkého člověka.
redakce 04.11.2024
Hrabě Orlok bude děsit ze stínů ambientního shoegazu.
redakce 04.11.2024
Příval koncertů přeruší dva večery v rámci Dne poezie, kde uvedou autorská čtení Alžběta Králová a vanjek.
redakce 03.11.2024
Aktuálny singel kidZ svojou energickosťou, posolstvom a pozitívnou náladou perfektne zapadá do dramaturgie EP RAVEn.
redakce 03.11.2024
Současná formace Gongu slibuje psychedelický zážitek, který vás přenese zpět do 60. let.
redakce 02.11.2024
Jedná se o píseň inspirovanou ikonickou, a právě rozporuplně demolovanou, brutalistickou budovou OC Dornych.