redakce | Zprávy / Festivalové | 24.11.2015
Dvoudenní festival volné improvizace Hear Me! se po předchozích ročnících v Praze a Ostravě koná v Pardubicích. Jeho letošní dramaturgie je postavena na několikadenní rezidenci jedenáctičlenné sestavy Pražského improvizačního orchestru v prostorách Divadla 29, který ke spolupráci přizval několik klíčových osobností současné evropské improvizační scény, jakými jsou švédský saxofonista Mats Gustafsson, rakouský gramofonista Dieb13, německý virtuoz na analogový syntezátor Thomas Lehn a italská houslistka Tiziana Bertoncini. Tito umělci představí své vlastní projekty a poté vystoupí jako hostující hráči v několika společných setech s Pražským improvizačním orchestrem. Hear Me! je putovním festivalem, jehož cílem je uvádět nejrůznější podoby současné improvizovační a experimentální hudební scény. Hear Me! je pořádán v rámci projektu Stará síť na novou hudbu, jehož se účastní pořadatelé tradičně netradičních zvukově-hudebních performancí v Praze, Českých Budějovicích, Pradubicích, Brně, Ostravě a Opavě.
Pátek 27. 11. / 20.00
Antalová & Tarnovski
První koncert improvizačního dua. Bubenice a perkusistka Michaela Antalová momentálně studuje improvizaci a jazz na Norwegian Academy of Music v Oslu. Do Čech se ale pravidelně vrací kvůli kapele Dunajská vlna, která právě vydává album. Je součástí kapely Arará, podílela se také na debutovém albu skupiny Ankramu a na desce Miláček slunce kapely Květy. Tarnovski vystupuje sólově, hraje s kapelami Gurun Gurun, Wabi Experience a IQ+1. Věnuje se i field recordingu a tvorbě mixtapů. Spolupracoval například s Oldřichem Janotou, krautrockery B4 nebo s Aranem Epochal.
www.dunajskavlna.cz
www.gurunas.net
NOIZ (D/I/CZ)
Osobitý rys spolupráce Tiziany Bertoncini a Thomase Lehna tvoří alchymie setkávání klasického a elektronického nástroje. Bertoncini a Lehn se pohybují na území abstrakce a jejich přístup ke zvuku je současný. Jejich úvahy o hudbě jsou však klasické, protože se v principu zakládají na napětí - uvolnění, přeryvu, intenzitě a expresivitě ve všech ohledech. Ve spojení s hráčem na dechové nástroje a vibrující reproduktory Petrem Vrbou tak vzniklo nové trio s názvem NOIZ.
Thomas Lehn působí od začátku 80. let jako autor a interpret vážné hudby. Zpočátku jako pianista s repertoárem jak současné hudby, tak hudby klasického a romantického období. Od počátku 90. let se začala rozvíjet jeho záliba v živé elektronice. Z bohatých hudebnických zkušeností z nejrůznějších stylů, žánrů a intermediálních projektů vyrostl jeho osobitý a široce uznávaný hudební projev. Při hraní využívá analogové syntezátory z konce 60. let, především legendární EMS Synthi A. Specifické zvukové kvality jeho syntéz a modulační vlastnosti umožňují hráči okamžitě spontánně reagovat na podněty v různých stupních hudebního procesu.
Tiziana Bertoncini vystudovala klasické housle na konzervatoři v Sieně. Po období hraní v orchestrech a souborech komorní hudby se zaměřila současnou hudbou, psanou i improvizovanou. Její práce osciluje mezi osobním zkoumáním nástroje a jeho zvukových možností a sklonem ke kompozicím a mezioborovou uměleckou spoluprací. Zajímá ji střet a syntéza vizuálních a zvukových prvků.
Petr Vrba patří mezi nejvýraznější osobnosti současné scény experimentální hudby a volné improvizace v ČR. Je jedním ze zakládajících členů několika improvizačních ansámblů, např IQ+1, PIO, Poisonous frequencies aj. Pravidelně spolupracuje se skladatelem a kontrabasistou Georgem Cremaschim, vídeňským bubeníkem Didi Kernem, korejským experimentátorem Ryuem Hankilem, slovenským saxofonistou a skladatelem Miro Tóthem aj.
www.thomaslehn.com
www.vrrrba.cz
PIO - Pražský improvizační orchestr
Pražský improvizační orchestr sdružuje české kreativní hudebníky, kteří se zaměřují na současné improvizační techniky a pracují s řízenou i volnou improvizací a interpretací grafických i otevřených partitur. Pražský improvizační orchestr PIO založil v roce 2012 v Praze žijící americký kontrabasista George Cremaschi a český hráč na dechové nástroje a experimentátor Petr Vrba. Ke spolupráci přizvali dalších třináct hudebníků z nejrůznějších hudebních oblastí - od současné artificiální hudby, přes zvukový experiment, jazz a volnou improvizaci až po noise. Vznik PIO byl inspirován tělesy jako Globe Unity Orchestra, Sun Ra Arkestra, Butch Morris New Music Observatory, Scratch Orchestra nebo Splitter Orchestra. PIO často vystupuje v netradičních prostorech (Divus kabaret, Studio Alta, Divadlo Kolowrat, Divadlo Ponec,) a podílí se i na nejrůznějších site-specific projektech. Ke své základní sestavě si PIO většinou zve i další hosty z Čech i zahraničí.
www.georgecremaschi.com/pio.html
Sobota 28.11. / 20.00
Mats Gustafsson (SWE)
Sólová performance švédského saxofonisty a elektronika Matse Gustafssona, který je již po tři desetiletí jednou z nejvýraznějších postav současné freejazzové, improvizační a experimentální scény v Evropě i zámoří. Jeho projev je známý neobvyklou intenzitou, expresivitou, výbušností a obrovským nasazením. Gustafsson (ročník 1964) je na svůj nástroj samoukem a jazz v jeho podání není kavárenským pohodovým poslechem, ale absolutním, fyzickým odevzdáním se. Jeho cesta k současnému výrazu vedla přes punk a hardcore a zálibu v noise music. V rámci improvizátorské etiky „každý s každým“ si zahrál opravdu s kdekým, klíčovým pro něj bylo setkání a následná spolupráce s německým guruem hudby, jíž se říká power free jazz, Peterem Brötzmannem. Gustafsson působí v čele několika svých projektů jako je např. noiserockové trio Fire!, které však má i 30tičlennou orchestrální podobu, kvartety Swedish Azz a The Thing, který natočil desky např. s britským basistou Barry Guyem nebo švédskou zpěvačkou a raperkou Neneh Cherry. Výčet jmen hudebníků, s nimiž Gustafsson spolupracuje, by vydal na několik stran. Jmenujme alespoň americkou skupinu Sonic Youth, japonského noisaře Merzbowa, holandskou skupinu The Ex, kanadského saxofonistu Colina Stetsona, amerického bubeníka Hamida Drakea, italské trio ZU, nebo amerického bluesmana Jamese Blood Ulmera.
Dieb 13 (A)
Dieb13 je vídeňský turntablista Dieter Kovačič, vystupujicí také pod jmény Echelon, Dieter Bohlen, nebo Dieb14. Je jedním z nejznámějších představitelů rakouské avantgardní hudební scény, hráčem, který zvukově vyzdvihl gramofon na úroveň klasického nástroje. Krom obvyklých plunderfonických kompozic a tanečních rytmů využívá i zvuky těla a mechaniky gramofonu. První sólové CD vydal v roce 2000, spolupracuje s řadou dalších hudebníků a výtvarných umělců, mj. Billy Roisz, Burkhardem Stanglem, Günterem Müllerem, ErikemM a Johnem Butcherem. Spolu s Matsem Gustafssonem spolupracuje v noise-rockovém triu Fake The Facts a v kvintetu Swedish Azz, který s láskou a úctou recykluje to nejlepší ze švédského jazzu 50. a 60. Let. Založil a vytrvale udržuje domenu klingt.org, která slouží jako rozdělovník pro zájemce o vídeňskou experimentální hudbu.
Dieb 13 + Mats Gustafsson + Pražský improvizační orchestr
Společná improvizace rakouského turntablisty, švédského saxofonisty a desetičlenného ansámblu PIO.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.
redakce 09.11.2024
V polovině října se v Ostravě konala valná hromada České asociace festivalů, která sdružuje významné festivaly živého umění napříč uměleckými disciplínami.
redakce 08.11.2024
Tradiční stoner, psychedelic rock a doom metal stále tvoří základ, ale po loňském úspěchu s moderními subžánry se podnik posouvá dál i tímto směrem.
redakce 07.11.2024
Během prvních tří dnů festival nabídne program ve městech Barcelos, Famalicão a Guimarães, čímž se rozšíří i do širšího okolí.
redakce 01.11.2024
Vedle již oznámených vystoupení přidává nyní festival Prague Sounds dvě vzpomínkové akce.