redakce | Zprávy | 14.09.2017
Umělec Timo je dosud znám spíše streetartovými akcemi na pomezí satiry a provokace. Mezi jeho četné realizace ve veřejném prostoru patří například subverzivní změna loga nákupního řetězce Albert na vídeňskou galerii Albertina nebo konejšivě ironizující nápis „Neboj“ nad vchodem do obávaného karlínského tunelu v Praze. Pro Galerii Pro arte, sídlící ve Vratislavském paláci na pražské Malé Straně, nyní připravil výstavu Napiš. Na vystavených obrazech prolíná figury lidí a zvířat s předměty všedního dne. Labuť v šálku, kolíčky na stupních vítězů i tajemné postavy se skládají v imaginární lyrický svět temně modrých krajin. Vypráví poetický příběh na pomezí meditace, snu a vzpomínek na dětství.
Timova díla, vytvořená speciálně pro výstavu v Galerii Pro arte, jej představují jako vnímavého tvůrce, který dokáže pracovat se symboly nejen ve veřejném prostoru. V případě závěsného obrazu posouvá svou tvorbu k autonomnímu malířskému projevu s vlastními estetickými hodnotami. Umělcův svět samotářských krajin je zaplněn levitujícími figurami lidí a zvířat v bezprostřední interakci s předměty každodennosti. Dohromady představují variabilní celky vyprávějící rozmanité příběhy. Divák tak může vnímat obrazy různým způsobem a není veden jediným možným výkladem. Site specific instalace umocňuje působivost jednotlivých děl zasazených do autorsky pojatého prostorového kontextu výstavní síně. Timova subtilní technika souzní s melancholickým lyrismem maleb a odkazuje k jeho vlastním básnickým textům. Jsou to práce ryze osobního ladění, které odráží umělcův imaginární snový svět.
Timo je absolventem brněnské FaVU VUT, který se do širšího povědomí veřejnosti zapsal sociálně kritickými streetartovými akcemi. Mezi nejslavnější patří proměna loga obchodního řetězce Alberta na vídeňskou galerii Albertinu, jež si sama rakouská instituce umístila na své stránky. Bez odezvy nezůstala ani parafráze logotypu společnosti Home Credit, kterou umělec provedl v bezdomovci obývaném podchodu a proměnil ji na „Home Less, s námi na to máte“. Rozruch vzbudila i Timova koláž billboardu KSČM, kdy si vypůjčil stranický slogan „S lidmi pro lidi“, k němuž autor domaloval komunisty umučeného faráře Josefa Toufara, aby upozornil na selektivní paměť určité části českého národa. Umělcova společenská angažovanost se projevila i na jeho poslední realizaci v obávaném pražském karlínském podchodu, kde nápisem „Neboj“ vyzývá obyvatele města k využití tohoto průchodu. Jako u předchozích akcí, i zde aktualizuje všeobecně známé heslo a ve veřejném prostoru mu dává nový poetický význam, symbiózou místa s vybraným komentářem. Textualitou a břitkou poetikou má blízko například k britskému Banksymu.
Timo: Napiš
21. 9. – 31. 10. 2017
vernisáž 20. 9. 2017 20:00
Galerie Pro arte, Praha
www.proarte.cz
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.