redakce | Zprávy | 15.10.2023
Galerie moderního umění v Hradci Králové v říjnu odkryla své depozitáře, aby veřejnosti po delší době zpřístupnila známá i zapomenutá umělecké díla ze svých sbírek. Paralelně probíhají dvě nové autorské výstavy (Vosecký, Babanová).
Hlavní expozice s názvem Hledá se mistrovské dílo představuje více než 200 děl ze sbírek GMU, která v letošním roce slaví 70 let od svého založení. Vystavená díla pokrývají období od konce 18. století až po současnost. Jedná se o obrazy od známých malířů až po polozapomenuté, ale neméně důležité regionální autory. Výstava vybízí návštěvníky, aby na základě vlastních estetických preferencí, vybrali nejlepší dílo z rozsáhlých sbírek GMU. Cílem výstavy je porovnat názor teoretiků dějin umění s vkusem soudobého publika.
Výstava vychází z recepční teorie, která mimo jiné zkoumá prostředí díla, které radikálně může transformovat jeho vnímání. Výstava tak hledá primárně odpověď na otázku, jaký obraz by divák umístil do svého domova a které by chtěl vidět v rámci stálé expozice. Finální výběr nejlepších děl bude následně v příštím roce vystaven.
Paralelně v GMU probíhají dvě nové výstavy: Ivan Vosecký představuje svoji instalaci Pravda, kterou je možné vidět v prostorách "Bílé kostky", ale zasahuje i do veřejného prostoru s nápisem „Pravda je víra, víra je pravda“ na královéhradeckém hotelu Černigov. Autorova tvorba může na první pohled působit příliš prvoplánově nebo čistě provokativně, téměř vždy se však dotýká hlubších otázek lidské existence. Výstava se zaměřila výhradně naViáva autorovy konceptuální práce s textem.
"Černá kostka" poskytla prostor tvorbě Adély Babanové, jež pracuje s pohyblivým obrazem na pomezí filmu a videoinstalace. Jádro výstavy Promluvme si o Evě (08/10/23–21/01/24) tvoří video Zurich z roku 2008, jež je parodickou debatou mezi kritičkou umění a dvěma umělci, rozmlouvajících o vzájemné propojenosti tvorby a života umělců.
V GMU zároveň můžete stále navštívit i retrospektivní multimediální instalaci Silent Disco Tomáše Svobody, sochařskou expozici Sochy z bronzu a kamene Josefa Václava Škody nebo stálou expozice moderního umění.
GMU
web
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
Mariia Smirnova 18.11.2024
V honbě za lepším životem, který vám tu nikdo neslíbil, se platí velmi vysoká cena – cena věcí, kterých jste se museli vzdát.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.