redakce | Zprávy | 09.05.2022
Alternativně rocková formace Saca z Ostravy je na scéně od roku 2014. O tři léta později debutovala albem Temporary Thing, o rok později EPčkem, následovala řada singlů. Ten poslední, He Said, doprovází klip Petra Juračky. S ním natáčeli už loňské video Only Physically, což režisér rozvádí: „Po minulém projektu jsme si vybudovali důvěru, která se projevuje v naprosté volnosti. Kapela mě osloví s písní, já ji nosím třeba měsíc ve sluchátkách a následně jim představím scénář, který vychází z toho, jaký pocit ve mě píseň vyvolává. A zatím se nám nestalo, že bychom se neprotnuli. Díky tomu se pro mě videoklip následně stane srdcovým projektem.“
U příležitosti premiéry skladby He Said na Fullmoonzine.cz jsme se zeptali kapely na jejich aktuální situaci, i kam směřují: „Momentálně tvoříme celou druhou desku. Jestli se na ní singly objeví, to zatím netušíme, nahráváme zkrátka balík skladeb, ze kterého nakonec vytvoříme ucelenou kompilaci. A v půlce června vyjde remix He Said od Filipa Gemrotha, který zní, jako by nás produkovali Daft Punk.“
O nové písničce říkáte, že její text je „lehce obskurní“. Aniž bych se ptal, o čem, ať nespojlerujeme, uveďte mi pár „lehce obskurních“ věcí nebo momentů z Ostravy, kde žijete. Nejde mi o nějaké shazování města, to vůbec, spíš abychom se naladil na vaší citlivost nebo způsob přemýšlení…
Matěj: Obskurní jsem myslel ve smyslu „skrytý” nebo „zastřený” – chci tím vyjádřit, že není jednoznačný ve svém významu. Text jsem psal poměrně dlouho a každá sloka či refrén či bridge byly reprezentací malinko jiného období, nedělám to tak často, ale tady mi to funguje. Jsou tam střípky naděje, mezi melancholií.
Michael: Přijde mi, že texty nových písniček už celkově nejdou tak snadno rozklíčovat jako ty na prvním albu. Těžko říct, jak moc nás v tom ovlivňuje Ostrava, možná je to spíš věkem… Já se třeba čím dál raději procházím po Ostravě v sychravém počasí a užívám si tu melancholii. Oblíbil jsem si spoustu věcí, které jsem dřív považoval za druhořadé, protože i v nich bývá skryté něco hrozně hezkého.
Podruhé jste natáčeli se zlínským režisérem Petrem Juračkou, kterému dáváte volnost při interpretaci, z níž vymýšlí filmový příběh, vyhovuje vám to takhle? Jak a kde jste natáčeli, byli jste vůbec u toho všichni?
Matěj: Petr s námi scénář vždy konzultuje, než začne cokoliv chystat. Po prvním klipu však už víme, co Petr umí a jak vypráví příběhy, proto byla druhá konzultace jen formalitou. Petr povídá příběhy, které mají hloubku, člověk musí zpomalit, aby je ocenil, a my jsme moc rádi, že nás jeho práce může reprezentovat. Klip He Said se natáčel na polních cestách a v lesích kolem Zlína a také v samotném Zlíně. Na natáčení jsem byl pochopitelně já a pak Michael jako pomocná ruka a výkonný producent.
Michael: A taky řidič! Ale nejvíc toho s námi najezdil pán z místní odtahové služby, na jehož voze jsme měli naložené klipové auto. Petr společně s produkčním Karlem Turkem celé natáčení připravovali více než měsíc, a kromě ochotné odtahovky našli skvělé lokace a herce.
Vraťme se ještě do Ostravy, jak vidíte aktuální řekněme alternativní scénu? Asi bych řekl, že kapely, které vám mohly být blízké, jako třeba February nebo Places, jsou minimálně částečně pryč, ostatně odchody mladých hudebníků nebo obecně mladých jsou v tom regionu běžné. Kapely, kluby, místa pro feláky?
Matěj: Třeba Ellie Dandelion, která už dnes sice žije v Praze, ale pochází od nás z Ostravy. Kromě toho tady vzniká hodně nových projektů, které ještě nejsou vidět.
Michael: Přesně tak. A čím jsme starší, tím méně stíháme místní alternativní scénu sledovat. Takže největší přehled máme o projektech našich vrstevníků – to jsou například Silver Bliss, kteří, jak sami říkají, hrají alternativní mainstream. Doktor Schneberger jsou trochu jak ostravský Kittchen, Phil Lemon kombinují elektroniku s řeckou mytologií. A nedávno jsme si v Rock Hillu střihli skvělý dvojkoncert s postpunkovými 5KUR. Z klubů máme rádi Hudební bazar, Brno nebo poklidnější Starou Arénu a Dock. A někteří naši kamarádi sice odešli za prací do Prahy, ale díky tomu je můžeme zvát na naše pražské koncerty!
První desku jste vydali skoro před pěti lety, pak EP, několik singlů, dostanou se na další album? Které bude… kdy?
Michael: He Said je vlastně už sedmým singlem za poslední dva roky, což už dá skoro takové kratší album. Ale ty skladby byly navzájem hodně odlišné a na nějaké kompilaci by prostě nedržely pospolu. Bylo to navíc takové období hledání – zkoušeli jsme různé způsoby nahrávání, různé mixy, různou propagaci. Jestli se He Said objeví na druhém albu, to zatím nevíme. Zkoušíme a nahráváme, a jakmile z toho všeho vzejde třeba čtyřicet minut materiálu, který nás bude bavit a bude fungovat jako celek, tak nastane čas na desku. Jako správný časový optimista mám téměř vždy špatný odhad, ale věřím, že letos bude nahráno a příští rok vydáno!
Saca
web
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 08.11.2024
V Beseder Gallery zazní premiéra skladeb z nového alba Red Landscape v podání saxofonisty Jureho Pukla a klavíristky Kristiny Barty.
redakce 08.11.2024
Tradiční stoner, psychedelic rock a doom metal stále tvoří základ, ale po loňském úspěchu s moderními subžánry se podnik posouvá dál i tímto směrem.
redakce 07.11.2024
Během prvních tří dnů festival nabídne program ve městech Barcelos, Famalicão a Guimarães, čímž se rozšíří i do širšího okolí.
redakce 07.11.2024
Song na téma ubíhající krajiny za oknem auta chtěl Ventolin udělat už mnoho let.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 06.11.2024
Říjnové vydání Full Moonu se detailně zaměřuje na atlantskou scénu, přináší profily Outkast a Killer Mike, a analyzuje vlivy, které formovaly místní hudební podhoubí. Pleják k tomu.
redakce 06.11.2024
Skladba sa nesie v duchu danielovej staršej tvorby, avšak produkčne navodzuje temnejší a atmosferičkejší zvuk.
redakce 06.11.2024
Party nabídne intimní koncert a klubovou noc v jednom.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.