redakce | Zprávy / Pozvánky | 15.01.2016
Frýdecko-místecká postpunková legenda Prouza se chystá hrát více a častěji než v minulých letech, chystá se navazovat na rané devadesátky, ale taky nahrávat nové songy a desky. Po prosincových koncertech v Praze a Brně se tentokrát objeví v Malostranské besedě.
Prouza existuje na české hudební scéně již více než pětadvacet let. Za tu dobu si vytvořila charakteristický rukopis založený především na originálních a neotřelých textech a charakteristických kytarových rifech, které skupinu řadí mezi to nejlepší na současné tuzemské kytarové scéně.
Skupina Prouza poprvé veřejně vystoupila 17. listopadu 1989 a díky u nás neotřelé variaci na postpunk a osobitému vokálu Tomáše Hampela se brzy stala vyhledávanou klubovkou. Vydrželo jí to pět let, během nichž stihla vydat alba V otrhaném domě (1990) a Ve dne v noci (1992), natočit několik klipů s Davidem Ondříčkem a objet většinu klubů v republice. O její znovuobnovení se přičinil Karel Mařík, někdejší zpěvák a kytarista The Raivens, pod jehož vedením skupina vypustila další dvě desky: V tichosti (2007) a Ve starém městě (2013).
A že netyje ze slávy dávno minulé dokazovaly okamžité kritické ohlasy, citujme Benjamina Slavíka, onoho času na Musicserver.cz: „Vážně nesouhlasím s tím, že nová deska Prouzy je dobrá jen pro ty, kteří mají vztah ke starším albům a k minulosti. Nikdo jim nevěřil a oni to dokázali. Je zajímavé a svým způsobem i děsivé, že ačkoliv skupina stojí na úplně jiných lidech než v dobách, díky kterým jejich comeback někoho zajímá, tak novinka nese téměř stejný pocit jako starší alba. Prouza zní jako nejlepší česká kytarovka, která nemá zapotřebí být moderní kapelou, protože ví, že to je dneska celkem průser.“
Ve Full Moonu #56 si rovněž můžete přečíst rozhovor s frontmanem Karlem Maříkem, který vzpomíná na devadesátky, ale dívá se i dopředu a naznačuje, co by s kapelou rádi do budoucna, rezolutně se vyjadřuje i o hudebním byznysu: „Tahle zkušenost je už z roku 95, kdy jsme dostali od Sony Music nabídku nahrát desku z The Raivens. Měli jsme tenkrát úspěch. Občas se stalo, že lidi se s náma bavili jako s cizinci, protože jsme nezněli česky. A Sony prý ať si seženeme frontmana. A zpíváme raději česky, protože to lidi chtějí. Tenkrát jsme se ve dveřích potkali s Csákovou a Support Lesbiens. Je zajímavé, že když z těch dveří vylezli, stali se z nich úplně jiní lidi. Kdo znal jejich tvorbu do té doby, ví, o čem mluvím. My jsme na to nepřistoupili a měli jsme smůlu. Takže pokud nebudeš hrát tak, jak někdo píská, nemáš šanci. Navíc český business pořád řídí pár jedinců, kteří určují, co budou poslouchat masy. A masy jim to samozřejmě žerou. Tak to bylo, je a bude. Stačí sehnat prachy, udělat masivní kampaň a je z tebe hvězda…“
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.
redakce 08.12.2024
Připravte se na večírek, kde se srdce rozezní víc než rolničky na saních a atmosféra bude hřejivější než svařák na zasněženém náměstí.
redakce 04.12.2024
Oldschoolové syrové groovy The Spermbankers, zvukoví inovátoři The Young Gods a František Skála v doprovodu přátel.
redakce 02.12.2024
Leeb0rn zvou novým klipem k písni Exchange do brněnského klubu Alterna.
redakce 02.12.2024
Video, v ktorom sa symbolická príbehová línia miesi s civilnými zábermi, reaguje na odkaz piesne, dotýkajúcej sa tienistých zákutí medziľudských vzťahov.