redakce | Zprávy / Pozvánky | 07.11.2017
Pražská Galerie Pro arte vystavuje soubor děl Stana Filka z jeho amerického období. Kompozice z přelomu 70. a 80. let představují ojedinělou reakci československého umělce na gestickou malbu tehdy rezonující světovou scénou, například v dílech Basquiata nebo Georga Baselitze. Autorem výtvarného pojetí výstavy a sochařské intervence je vizuální umělec Rudolf Samohejl.
Stano Filko (1937 Veľká Hradná – 2015 Bratislava) byl klíčovou osobností československého umění druhé poloviny 20. století a především zahraniční kritikou vnímán jako výrazný exponent světové neoavantgardy. Od 60. let se Filko postupně stal uznávanou autoritou a svými invenčními autorskými i spoluautorskými projekty zaujal širokou veřejnost. Kosmologicky zaměřené manifesty a prostorové instalace jako Happsoc nebo Bílý prostor představují svérázný a respektovaný příspěvek světovému umění. Významným mezníkem v jeho životě i tvorbě byla emigrace do SRN v roce 1981. Rok poté na sebe upozornil na přehlídce Dokumenta 7 v Kasselu. Zde byl osloven několika galeristy, jejichž nabídky nepřijal a koncem roku odešel do New Yorku.
Vystavovaná díla pocházejí z přelomu 70. a 80. let a jsou získána z majetku americké galeristky, která umělci v emigraci pomáhala. Tvorba z tohoto období není v českém prostředí dosud příliš známá. Filkův návrat k malbě v době, kdy se věnoval především konceptu, je do velké míry reakcí na gestickou malbu, která se v zahraničním prostředí ve stejné době objevuje například v tvorbě J.-M. Basquiata, Georga Baselitze nebo Anselma Kiefera. Filkův soubor děl je charakteristický subverzivní prací s vlastní identitou a melancholickou retrospekcí umělce. Významnou roli hraje přirozený stesk emigranta po domově a rodině, který našel vyjádření v barevné škále nebo volbě témat.
Projekt Stano Filko 70/80 byl vytvořen ve spolupráci s předním umělcem mladší generace Rudolfem Samohejlem, který na Filkova díla reaguje formou site specific instalace. Samohejl se dlouhodobě věnuje vytváření tzv. sochařských situací, které jsou postaveny na prostorových vztazích mezi dílem a divákem. Tyto vztahy jsou testovány formou hry, přičemž od diváka je vyžadována fyzická, ale i mentální interakce. Pro výstavu v Galerii Pro arte se inspiroval dobovými záznamy Filkova amerického ateliéru, ať už se jednalo o původní adjustaci nebo charakteristický způsob prezentace jeho děl, volně zavěšených – levitujících – v prostoru. Jejich jemný, ale neustávající, pohyb evokuje prvek náhody, kterou lze vnímat také jako součást hry. Samohejlova instalace, jejíž součástí je i šachová sochařská intervence, mu umožňuje rozvíjet Filkovy kosmologické přístupy a doplnit je svou vlastní interpretací.
Stano Filko 70/80
9. 11. - 15. 12. 2017
vernisáž 8. 11. 2017 od 18:00
Galerie Pro arte, Praha
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.