redakce | Zprávy / Pozvánky | 11.06.2017
Hned tři fotografy, kteří jsou uznáváni jak u nás, tak i ve světě díky své provokativní tvorbě, představí multižánrové Czech Photo Centre od 14. června. Ústředním motivem Tarase Kuščynského, Jana Saudka a Antonína Tesaře bude téma ženy.
Výstava Provokatéři zachycuje snímky tří generací moderní české fotografie. Zatímco v 60. a 70. letech byl enfant terriblem domácí scény Taras Kuščynskyj, později se jím stal Jan Saudek. Současnou tvorbu těchto buřičů pak v Czech Photo Centre zastupuje Antonín Tesař. Kurátorkou výstavy je Daniela Mrázková.
"Léto bude patřit třem výrazným osobnostem, které dokazují, jak se v průběhu doby měnil pohled na ženský akt. Každý z autorů přináší svůj osobitý přístup k ženské erotice, což vytváří jedinečný styl a současně i životní pocit. Těší nás, že se díky tomu můžeme zařadit po bok věhlasných zahraničních galerií, které jejich díla také zařazují do svého výstavního programu," říká Veronika Souralová, ředitelka Czech Photo Centre.
Taras Kuščynskyj (1932 – 1983) dokázal mistrně propojit ženskou krásu a erotiku s psychologickým portrétem ženy. V dobách komunistické totality byly jeho akty, které působily jako součást volné přírody, zjevením. Byly symbolem lidské svobody. Navzdory oficiální nechuti se tak jeho díla začala postupně objevovat jak v časopiseckých ilustracích, tak na plakátech, kalendářích a přebalech gramofonových desek. Kuščynskyj vystavoval kromě Československa také v Nizozemí, Rakousku a Japonsku.
Jan Saudek (1935) je nejkontroverznější osobností české fotografie, který se dokonce nemohl dlouhá léta jako umělec ani živit. Nejčastějším předmětem fotografií tohoto držitele francouzského uměleckého Řádu umění a literatury či domácího vyznamenání Artis Bohemiae Amicis je žena a vztah muže a ženy. Kromě Česka vystavoval Saudek také například v muzeu moderního umění v Paříži.
Antonín Tesař (1963), který se stejně jako Kuščynskyj a Saudek zaměřuje na focení aktů, koketuje s dekadentními představami o lásce a smrti. Dotýká se přitom podvědomých podob úzkostí a šílenství a odkazuje k popkultuře s její devalvací tradiční etiky a estetiky a k masové adoraci sexu. Fotografie u nás vystavuje od roku 1991. Jeho snímky jsou ale často vystavovány rovněž v sousedním Německu, kde od roku 2007 až do současnosti již proběhlo několik expozic.
Výstava Provokatéři potrvá v Czech Photo Centre až do 8. srpna. Vstupné na výstavu bude 50 Kč a snížené vstupné pak 30 Kč. Czech Photo Centre je otevřeno každý den kromě pondělí od úterý do pátku vždy od 11:00 do 18:00 hodin, o víkendu pak od 10:00 do 18:00 hodin. Czech Photo Centre - Nové Butovice (bezbariérový přístup) - výstup z metra směr Poliklinika Lípa, Na Zlatě 1.
Kuščynskyj, Saudek a Tesař: Provokatéři
14. 6. - 8. 8. 2017
Czech Photo Centre, Praha
www.facebook.com/CzechPhotoCentre
www.czechpressphoto.cz
Foto © Jan Saudek
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.