redakce | Zprávy / Pozvánky | 26.01.2017
Výstava Život je bolestný a přináší zklamání, Massakr, vol. 1: Lovecraft se zabývá vlivem klíčové osobnosti moderního horroru H. P. Lovecrafta v současném výtvarném umění a je prvním pokusem o zmapování této tématiky v českém prostředí. Seriózní a narůstající zájem o jeho tvorbu se projevil i v nedávných publikacích, které se jí věnovaly i v oblasti filmové či literární. V letech 2010 – 2013 vydalo nakladatelství Puls jeho sebrané spisy, velkou pozornost věnoval Lovecraftovi i časopisy Živel č. 37 z roku 2013 či A2, č. 6 z roku 2015. Jeho jméno se poprvé objevilo již v antologii Lupiči mrtvol (1970).
Lovecraftem se tehdy zabývaly takové výrazné osobnosti, jako například Josef Škvorecký či František Jungwirth. Následně však na dlouho Lovecraftovo dílo nemohlo vycházet. Žánr hororu byl komunistickou ideologií vnímán jako buržoazně úpadkový. To v praxi znamenalo, že se nevydávaly hororové knihy (až na malé výjimky), stejně jako se filmové horory nedostávaly příliš často do filmové distribuce. Určitá změna nastala až v průběhu 80. let s nástupem videa. Primitivně nadabované (většinou jedním člověkem) horory patřily mezi nejoblíbenější filmové kopie, které tehdy soukromě putovaly celou republikou.
Byla to právě generace, která v 80. letech dospívala a měla tak v určitém smyslu jako první možnost poznat nejen klasiku žánru, ale i béčkovou produkci. V tomto smyslu se tedy generační zkušenost českých umělců příliš nelišila od té, kterou měli jejich vrstevníci v zahraničí. Není tedy náhodou, že 90. léta přinášejí v celosvětovém kontextu razantní průnik hororové tématiky do výtvarného umění. Spektrum děl je velice široké svou formou i obsahem, od atmosférických zobrazení úzkosti přes popovou zdivočelost po drásající krutost.
Málokteré téma tak silně rezonuje s naší současností, která je také protkána strachem a úzkostí. H. P. Lovecraft již dávno není literárními historiky podceňován a přehlížen, jeho dílu je věnována seriózní pozornost. Výstava, vznikla jako společný projekt Galerie města Plzně a Trafo Gallery, představí tvorbu umělců a umělkyň, kteří se s fenoménem díla H. P. Lovecrafta vyrovnávají různými způsoby a v různých formách, od malby, kresby, přes plastiku, až po instalace. Zatím co plzeňská galerie nabízela scénické řešení výstavy v důsledku svého architektonického členění a velikosti prostoru, pražská Trafo Gallery představí podobu více koncentrovanou na výběr děl a ambientní atmosféru. Vystavují: Josef Bolf, Jakub Gajdošík, Stanislav Karoli, Eva Macekova, Martin Mulač, Martin Salajka, Richard Stipl, Marek Škubal, Frantisek Storm, Jan Vytiska.
Život je bolestný a přináší zklamání
Massakr, vol. 1: Lovecraft
26. 1. 2017 18:00
Trafo Gallery, Praha
www.facebook.com/events/127495911089714
www.facebook.com/trafogalerie
redakce 02.01.2025
Své nadcházející album psal Clementine v horách Santa Monica a kalifornském městě Ojai.
redakce 02.01.2025
Nahrávka se třinácti skladbami čerpá z osobních vzpomínek vyvolaných sluncem, létem, prázdninami s rodinou a nedávným návratem do Turína.
redakce 01.01.2025
Od marimby po saxofon, Meute využívají přirozeného zvuku nejen dechových nástrojů, ale zároveň se zdokonalují v jejich produkci.
redakce 31.12.2024
Velšské trio míchá jazz s postupy downtempa či elektronického soulu. Do Prahy se vrátí po jedenácti letech. Spectaculare.
redakce 30.12.2024
V jejich hudbě jsou stopy postpunkové syrovosti i folkové něhy, Holley nikdy nepopíral, že Black Foxxes jsou velmi osobní záležitost... Fource uvádějí.
redakce 30.12.2024
Od dealování drog do světla červených koberců, ze západního pobřeží USA do celého světa.
redakce 29.12.2024
Dune Rats s novou deskou ukazují, že odmítají dospět.
redakce 28.12.2024
Pro tuto příležitost budou mít na sobě kostýmy zvířátek.
redakce 27.12.2024
Naštvaný postpunk, dramatické kytary, zastřené zpěvy. Trošku shoegazu, psychedelie.
redakce 25.12.2024
Inspirován jmény jako Joesef, Phoebe Bridgers anebo Sam Fender skládá hudbu, která je osobní i osobitá.