redakce | Zprávy | 25.02.2022
Dvojkové výročí 22. 2. 2022 si nenechala ujít ve své době nepřehlédnutelná brněnská formace Radium.nfo, která přesně po dvaceti letech od vydání alba Released tracks zveřejnila šestnáct remixů v kolekci nazvané Remixed Tracks. K těm měla kapela blízko už na začátku milénia, když na CD s původním materiálem zařadila i datovou složku, v níž nabídla všechny stopy z nahrávání alba. Jak si s drum & jazz & bassovými skladbami poradili producenti po dvou dekádách? To můžete posoudit sami tady. My vám k tomu přinášíme ještě krátký rozhovor se dvěma zakladateli skupiny, bubeníkem Onehalphem, kytaristou Petrem Vídeňským a DJem Saykem, a navíc premiéru klipu k tracku Létání (Temný rmx).
Jak dlouho jste dávali remixy dohromady a souhlasili všichni oslovení? Byl nějaký dramaturgický záměr, hledisko výběru?
Onehalph: V podstatě se dá říct, že stran termínu to byla rychloakce. Začátkem prosince mě svým způsobem „šokoval“ FB příspěvek Indies Scope o blížícím se dvacetiletém výročí od vydání debutu, po kterém následovaly dotazy, co s tím uděláme. Od toho byl jen krůček k využití remixových podkladů, které byly už součástí původního CD. Většinu remixérů jsem oslovil já – v první řadě šlo o kmenové členy kapely (DJs Sayko a Matoa), kamarády a další, kteří měli ke kapele nějakým způsobem blízko. Těší nás, že to pro všechny zúčastněné byla radost a že nám věnovali svůj vzácný čas! Zadání bylo: poslechni si album, vyber si skladbu, o které myslíš, že tě bude bavit nejvíc, hlavně ať je to pro tebe radost, pak to bude radost pro všechny. A to se evidentně zadařilo. Výběr byl tedy naprosto volný, a i přesto se podařilo pokrýt všechny původní skladby.
Vienna: Oslovovali jsme víc lidí, ale dost last minute, takže za mě je výsledek šestnáct remixů za měsíc a kousek neuvěřitelný výsledek. Takže třeba na remixy od Midi Lidi či Romana Holého, kterého jsme oslovovali, si třeba počkáme k dalšímu albu ke třiceti letům.
Boris Carloff je známá firma a jeho oslovení dává smysl, jméno, které možná zaskočí, je Necrocock. Kdo vás nejvíce překvapil svým výsledkem?
Onehalph: S Borisem Carloffem mě pojí dlouholeté přátelství a několik spoluprací už na přelomu milenia, čili jeho oslovení mělo primárně tento podtext. S Necrocockem máme vzájemný vztah o poznání kratší – pracoval jsem s ním na grafických věcech k jeho poslednímu albu Bipolární noci a aktuálně s ním a jeho ženou vytváříme kuchařku, která vyjde na Velikonoce. Dalším impulzem byla jeho spolupráce s Romanem Holým na jeho nedávno vydané sólové desce. Dávalo mi velký smysl zeptat se ho, co by na to říkal, a on po poslechu debutu nadšeně souhlasil. Necrocockův rukopis je dost nezaměnitelný a jeho remix mě hodně pobavil. Nebylo by ode mě ale fér vyzdvihovat kterýkoli z šestnácti remixů, mám rád úplně všechny, což je způsobené hlavně tím, že jako spoluautor originálních verzí znám ty věci nazpaměť a promlouvá to ke mně „jazykem každého remixéra“. Fascinuje mě, co do toho každý z nich vtiskl. Velký respekt.
Dvacet let je jistě hezké výročí, ale myslíte, že se vaše hudba dotýká i dalších generací? Posloucháte vy aktuální elektronickou, nebo dokonce drum&bass/jazzovou scénu? Nějaké tipy?
Onehalph: S tím, že dnb prožívá určitou – a vlastně už několikátou – renesanci, mám z více stran potvrzeno, že naše muzika oslovuje i mladší posluchače, ale to by byla spíš otázka na někoho z té generace. Já po pravdě už moc dnb nesleduju, ale elektroniku a její subžánry stále velice intenzivně. Přijde mi totiž, že se v dnb neudálo nic zásadního, a jedinou výraznější „změnu” nacházím vlastně jen v lepším zvuku. Ale je možné a pravděpodobné, že by mě Sayko opravil. Mě, trošku překvapivě, z elektroniky baví hlavně techno – Booka Shade, Daniel Avery, Jan Blomqvist, John Tejada, Moderat… a experimentátoři typu Mr. Bill.
Sayko: Ano, opravuju, bo já musím říct, že existuje sice i dnb klasický, který má v dnešní době lepší zvuk, ale to protože doba se změnila, mastering standard se změnil všeobecně, a pak je tu i nový dnb, který už souvisí se sound engineeringem, takže i v drum and bassu je nějakej pokrok. Každopádně já si ujíždím třeba na GoGo Penguin, Yussef Kamaal, Moses Boyds Exodus či na českých Hard to Frame. Prostě i mladí ladí drum&bass jazz.
Vienna: Mě z české scény taky moc příjemně překvapili Hard to Frame. Ocze, jeden z členů kapely, je autorem i jednoho z remixů. Hard to Frame jsou moc fajn.
Radium.nfo je mrtvá kapela, nechystáte žádné živáky, nic dalšího?
Vienna: V tuto chvíli žádný jasný záměr resuscitace neexistuje. Každopádně vydání remixového alba je určitý oživující prvek. Už teď jsme na základě jeho vydání byli osloveni zahrát. Tak uvidíme, kam nás to zavede. Minimálně o tom začínáme přemýšlet. Uvidíme…
Radium.nfo – Remixed Tracks (Indies Scope, 2022)
web vydavatelství
foto © se svolením Radium.nfo
Darja Moravová 25.11.2024
Je to sice strašný klišé, ale přátelství JE někdy víc než láska. Protože láska často krachuje, a právě přátelství a hudba, potažmo koncerty pak hojí rány na srdci.
redakce 25.11.2024
Duo tvoří originální živá vystoupení, kde kombinuje hudbu, vizuální efekty a vlastní nástroje.
redakce 25.11.2024
Brněnskou scénu ovládnou melancholické melodie, nasáklé reverbem, spojené s výraznými syntezátorovými linkami.
redakce 24.11.2024
Petra Mazocha a Jiřího Libánského spojuje piano, obrazotvornost a touha nechat hudbu svobodně promlouvat.
redakce 24.11.2024
Nahrávka sa nesie zväčša v pomalšom tempe, má popovú štruktúru, ale ozvú sa občas aj džezové ši swingové vplyvy.
redakce 24.11.2024
Koncerty Deli Teli se vyznačují nakažlivou energií a jemnou dávkou středomořského dramatu a řadou zapomenutých hitů, které kdysi rozpálily Atény.
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.