redakce | Zprávy / Festivalové | 12.10.2017
Čtvrtý ročník festivalu Be2Can přilákal v Praze 6500 filmových fanoušků a uvedl 12 nejnovějších snímků ze tří prestižních festivalů Berlinale, Benátky a Cannes (od 12. října se pak představí v dalších městech ČR). V rámci letošního ročníku poprvé zasedla i pětičlenná studentská porota FAMU a vybrala nejlepší snímek z aktuální selekce. Za vítěze zvolila debut francouzského režiséra a scénáristy Robina Campilla 120 BPM, zvláštní uznání poroty si odnáší Nemilovaní Andreje Zvjaginceva. Na tři uvedené tituly Čtverec, Ta, která odešla a Krotká se mohou diváci těšit od 12. října v kinech.
"Kdybych chtěl používat superlativy, řeknu, že šlo o nejnavštěvovanější a nejambicióznější ročník. O nějaká nej ale tolik nejde. Letošní výběr filmů byl poměrně netradičně semknutý tématem rozpadu rodiny, ale velice členitý v tom, jak filmaři tento motiv zpracovali. Znovu se potvrdilo, že festivalový film je možná divácky náročný, ale rozhodně ne elitářský a nepřístupný. Těší nás velká divácká odezva na filmy. Nejde jen o čísla návštěvnosti, ale i na bezprostřední reakce. A sekci Božský Sorrentino nelze opsat jinak než otřepaným vtipem: Velká nádhera," řekl umělecký ředitel Be2Can Vít Schmarc.
Talentovaní zástupci nejmladší generace filmařů poprvé vybírali ze soutěžních titulů z festivalové "velké trojky" nejlepší film, kterému byla udělena Cena studentské poroty FAMU. "Za živé a nevšední ztvárnění výrazného společenského tématu, ve kterém se autor postupně pohybuje od veřejné až k intimní rovině, a přitom zachovává symbiózu obsahu a formy, jsme se rozhodli udělit hlavní cenu filmu 120 BPM. Zvláštní cena uznání patří filmu Nemilovaní Andreje Zvjaginceva za jeho mistrovské ovládnutí filmového jazyka a nekompromisní režijní pojetí," uvedl člen poroty Damián Vondrášek. V porotě zasedli aktivní studenti pěti kateder FAMU, kteří byli zároveň v posledních dvou letech oceněni na Famufestu: Damián Vondrášek (Katedra režie), Lucie Palkosková (Katedra scenáristiky a dramaturgie), Filip Marek (Katedra kamery), Kristýna Bartošová (Katedra dokumentární tvorby) a Miroslav Chaloupka (Katedra zvukové tvorby).
Úspěšné festivalové snímky zavítají od 12. do 18. října do Plzně, Zlína, Olomouce a Ostravy, v brněnském kině Scala a hradeckém Bio Central přivítají 1. českou retrospektivu Paola Sorrentina. To nejlepší z přehlídky přinesou také festivalová echa Be2Can, která zamíří do dalších 15 měst. Kompletní festivalový program se dozvíte na be2can.eu.
Švédský vítěz Zlaté palmy z Cannes 2017, konceptuální komedie Čtverec Rubena Östlunda, je plný jedinečných momentů krutého humoru a nezapomenutelných scén, zkoumá hranice společenské tolerance, politické korektnosti a umělecké svobody. Režisér v ní potvrzuje roli bystrého pozorovatele drobných mezilidských situací. Poukazuje na absurditu existence a sobectví domněle altruistické západní společnosti. Držitelem benátského Zlatého lva za rok 2016 je výjimečný artový film filipínského režiséra Lava Diaze Ta, která odešla. Filmový solitér v něm opět rozvíjí téma filipínských dějin s vyčerpávající klinickou přesností a odhaluje temné proudy, které dodnes formují jeho zemi. Snímek je pronikavou studií o propasti mezi chudými a bohatými, mezi minulostí a přítomností. Filmařská virtuozita a pečlivě artikulovaný "tichý vztek" pak dělají z Diazovy sugestivní meditace o povaze dobra ve světě korupce a podvodů jeden z jeho nejlepších a nejsoucitnějších titulů.
Do kin vstupuje také Loznicův nejnovější film Krotká, který je nekompromisní alegorií o stavu ruské duše i současné kultuře vězeňství jakožto dědictví Stalinova sociálního inženýrství, součásti státní mašinérie a nástroji moci. Režisérův popis jednoho zápasu, inspirovaný jak dílem Dostojevského, tak i Kafky nebo Gogola, neobvyklým způsobem mísí brutální realismus a expresionisticky pojatou satiru. Krotká je radikálním politickým filmem o zemi, kde úřady i lidé hrají roli fantomů – slouží jako prázdné schránky, které pouze imitují funkci, již by měly zastávat.
redakce 24.11.2024
Koncerty Deli Teli se vyznačují nakažlivou energií a jemnou dávkou středomořského dramatu a řadou zapomenutých hitů, které kdysi rozpálily Atény.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.