Články / Sloupky/Blogy

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 3. místo

Desky roku 2023 podle Full Moonu: 3. místo

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 02.01.2024

Americká producentka se v rámci radikálního ohledávání hranic popu s albem Powders dostala na neprobádané území, tuzemský producent, jeden ze zakladatelů Bastl Instruments, do podobných území dorazil metaforou automobilu. Samozřejmě smykem. Něha dvakrát jinak a třetí místa v rámci redakčního hlasování redaktorů Full Moonu. Krásně se to sešlo!


Domácí

3. Toyota Vangelis – Výklopný světlomety (Full Moon Forum | Future Jiskří) 67 bodů
Před deseti lety spoluzakládal brněnskou firmu Bastl Instruments, která si udělala světové jméno ve výrobě modulárních syntezátorů, aby po pěti letech zjistil, že je mu to málo, že chce hledat své já prostřednictvím hudební tvorby. Před dvěma lety s dalšími hudebníky založil hyperpopový kolektiv Future jiskří a prezentoval se pod uměleckým jménem Toyota Vangelis: těžko někoho minul cover normalizačního hitu Jinak to nejde vzešlý ze spolupráce s Miss Petty a Litterbinem. Dlouhohrající futuristický debut Výklopný světlomety spoluprodukoval Oliver Torr, který na něm i hostuje, vedle dalších velkých příslibů tuzemské scény jakými jsou Tokyo Drift, Wierdsky nebo Klara Wodehn, prostor dostala i nezaměnitelná slovinská raperka Zevin.

„Toyota Vangelis v mnoha ohledech vychází z hyperpopové estetiky, byť k ní přistupuje jako poučený sofistikovaný producent, ne jako amatér s laptopem. Neštítí se hitparádových kýčů, ovšem na rozdíl od hyperpopové strategie přepálit popovou euforii ad absurdum, až začne být agresivní, on nachází za popovým soundem smutek. (…) Na příkladu auta coby ústředního objektu konzumní společnosti i módního macho doplňku vytváří Toyota Vangelis znejišťující napětí mezi tím, čemu jsou připisované mužské vlastnosti a čemu ženské. (…) Výklopný světlomety tak nabízejí překvapivou pouť: začínají automobilistickými klišé, ale postupně se z chlapáckého machrování za volantem i mimo něj stává podmanivá cesta sebepoznání.“ (Pavel Turek, Respekt)



Zahraniční

3. Eartheater – Powders (Chemical X | Mad Decent) 29 bodů
„You're the glass holding the wine/ You're the wine making me drunk,“ říká Eartheater ve skladbě Crushing. Americká producentka se v rámci radikálního ohledávání hranic popu s albem Powders dostala na naprosto neprobádané území, které posluchači odhaluje tradičně plná zvídavosti, elegance a šarmu. Jak psal Timon Láska v čísle #152: „Alexandra Drewchin pokračuje ve formální hravosti, kterou si odnesla z dob hledání vlastní identity v experimentální hudbě, metamorfózami sebe samou a svoji hudbu přetavuje v organický výtvor matky Země hledající extrémní hranice lidskosti.“ Powders je první částí plánovaného projektu, v příštím roce přijde jeho alter ego Aftermath.

„Ne, že byste si toho všimli, ale Powders přináši neuvěřitelně soudržný poslech i přes jeho neusazené party a nesčetné množství koproducentů. Jedním z důvodů může být tendence Eartheater sladit svou minulost se současností, ať už to znamená rozstříhat zničující cover System of a Down (Chop Suey, tedy skladbu, kterou na střední škole hrála na akustickou kytaru), nebo dojemnou rezavou nahrávku z iPhonu, zachycující členy její rodiny hrající na mandolínu, kytaru a housle se zamlženými efekty a malátnými vokály („Salt of the Earth [H2ome]“)“. (Andrew Parks, Bandcamp Daily)

Info

foto © archiv

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #130: Family show

Michal Pařízek 17.05.2024

„It’s not big and it’s not special.“ Nevím, proč mě ten slogan takhle chytnul, ale běží mi hlavou už týden. Spolu s Pocahontas rodinou, Big Special a dalšími.

Tak daleko, tak blízko: Selina Maisch

redakce 10.05.2024

Krátká anketa pro pianistku švýcarské kapely Glaston, před pražským koncertem.

Preview: Lonnie Holley vs. Lord Spikeheart

Michal Pařízek 09.05.2024

Na smíchovském břehu proběhnou dvě akce, které stojí za to neminout, v rámci určitého zrychleného režimu snad půjde oběhnout MeetFactory i Underdogs‘. A zítra do Brna!

Vstupní prohlídka: Kee Avil

redakce 07.05.2024

Kanadská avantgardní písničkářka, producentka a kytaristka Vicky Mettler vystoupí za týden v MeetFactory. Co dělá ve volném čase a na čem nejvíce pracuje?

Šejkr #129: „see and don't see“

Michal Pařízek 03.05.2024

Festivaly, svátky, narozeniny. Jako by toho nebylo málo samo o sobě a teď se k tomu přidalo i mistrovství světa ve snookeru...

Donaufestival 2024: To nejlepší

redakce 01.05.2024

Donaufestival 2024 opět potvrdil komplexnost dramaturgie a genius loci historického rakouského městečka na břehu Dunaje.

Sharpe 2024: To nejlepší

redakce 29.04.2024

Odjíždíme dojatí a tento rok i trochu hladoví, ale rozhodně ne po zážitcích, těch máme plné kapsy.

Šejkr #128: Hlavně aby to nebylo naposledy

Michal Pařízek 19.04.2024

Tohle je Šejkr Sharpe edition, ne snad tedy úplně komplet, ale vlastně nakonec ano. V pořadu zazní hned několik ukázek z programu plus jedna motivační na závěr směřuje taky na…

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace