redakce | Články / Seriály | 17.06.2024
Ian Davis žije v Brooklynu, kde vyučuje na konzervatoři, vystupoval a nahrával s různými kapelami, včetně dvou vlastních, Relatives a Ian Davis: Rock band. Jeho tvorba je ovlivněna folklórem, kontrapunktem, kanonickými postupy i náhodou, jak se budete moci brzy přesvědčit na premiéře jeho ambientní opery Ephemeral Pulse. Exkluzivně na NODO. Deset a jedna oblíbená skladba Iana Davise.
Jürg Frey - Jürg: Chamber Music
Tvorbu Jürga Freye a kolektivu Wandelweiser jsem objevil během studií na Wesleyanské univerzitě. Pár z mých kamarádů z vysoké hráli ve skupině, která se jmenovala Ordinary Affects, a pozvali Freye a Evu-Marii Houben do Spojených států na vystoupení a přednášky napříč americkým severovýchodem. Inspirovalo mě, v jaké harmonii Jürg kombinuje dobře známé a své vlastní, nádherně čisté melodie. Nejradši mám album Chamber Music, které začíná dlouhým, meditativním kusem Memoire, horizon a pokračuje sérií „cirkulárních“ kusů – kánonů a opakujících se struktur, které se vracejí samy k sobě, dokud není soubor připraven skončit.
Tyshawn Sorey - For Wayne Shorter
Slyšel jsem ji naživo v podání Talea Ensemble v DiMenna Center v New Yorku minulý rok na jaře – chvilku po smrti Wayne Shortera – a byl jsem ohromen. Měl jsem příležitost u Dr. Soreye studovat, když jsem byl na Wesleyanské. Spolupráce s ním mi otevřela nové obzory a začal jsem přemýšlet nad možnostmi improvizace ve vlastní tvorbě.
Morton Feldman - For Philip Guston
Tento kus jsem měl příležitost slyšet dvakrát v podání stejných hudebníků – Petr Kotík (flétna), Joseph Kubera (piano) a Chris Nappi (bicí). Jednou ve Willow Place v Brooklynu, kde sídlí Kotíkovo S.E.M. Ensemble, a jednou ve vestibulu Divadla Jiřího Myrona v Ostravě při zakončení Dlouhé noci v rámci festivalu Ostravské dny, když představení probíhalo mezi 18. a 23. hodinou. Z obou vystoupení jsem si odnesl něco jiného – během prvního jsem seděl celou dobu bez hnutí, blízko hudebníkům a s výhledem na hodiny za nimi, vnímal jsem ubíhající vteřiny, minuty a hodiny. Podruhé jsem se pohyboval v prostoru, pozoroval lidi ležící na podlaze, odpočívající po dlouhé noci plné vystoupení. Vždy jsem byl unesen jedinečností Feldmanovy hudební vize, jeho vztahu k času a intuitivní povahou jeho skladeb.
Iceblink - Carpet Cocoon
Iceblink mi ukázala moje partnerka, která s nimi hrála před lety v Minneapolisu a donesla mi kazetu Carpet Cocoon. Od té doby to jedu dokola! Je na ní spousta složitých kytarových vzorců, synťáků, zvláštních zvuků a chytlavých melodií. Miluju zvuk Carpet Cocoon, ale byl jsem z toho stejně tak nadšený naživo.
György Ligeti - Lontano
Miluji Ligetiho přístup k psaní hudby pro velké soubory; jeho přesah v kánonech a polyfonii, jeho charakteristické jednohlasy, offsetové rytmy a bohaté, elektronicky znějící struktury. U Lontana se všechny tyhle věci potkávají v kontextu, který není příliš atonální, a to se mi moc líbí.
J.P.A. Falzone - A Curving Abacus
Hudba mého kolegy a kamaráda na mě měla v posledních letech velký vliv. Používá algoritmické procesy, ze kterých vzniká bohatá hudba. Seznámili jsme se v roce 2017, když vystupoval se svou skupinou Providence Research Ensemble, jejich skladby odrážely objevování polytonálního, pentatonicky harmonického jazyka s linkami, které se postupně rozvíjely, propojovaly a posouvaly harmonii. Jeho současná hudba zahrnuje více mikrotonálních elementů. Nové album A Curving Abacus, které vyšlo u labelu New World Records, je nádhernou kompilací současných kousků pro velké i malé soubory.
Arvo Pärt - Pari Intervallo
Tvorba Arvo Pärta mi dala impuls k používání jednoduchých vzorců a procesů pro skládání „příjemné“ hudby. Byl jsem nadšený, když jsem zjistil, jak prosté jsou základy Pärtových skladeb. Začal jsem hodně přemýšlet o jednoduchosti a jak bych mohl vytvořit požadované tonality a struktury, a přitom se ve skladbách méně soustředit na jednotlivá gesta.
Tóru Takemicu - Requiem
Jsem velkým fanouškem hudby Tóra Takemica. Tenhle kus byl prvním, co jsem od něj slyšel, a zanechal ve mně velký dojem. Byl jsem ohromen přitažlivostí jeho zvuku a relativní krátkostí kompozice. Je to upřímné vyjádření žalu, a ačkoliv je hudba velmi dramatická, nezní povýšeně nebo přehnaně. Za poslech také stojí jeho skladby do filmu Písečná žena.
Moondog - Moondog II
K Moondogovi jsem se poprvé dostal, když jsem byl na vysoké, a trvalo mi pár let, než jsem se na jeho tvorbu opravdu napojil. Tohle album z roku 1971 je jeho druhé studiové, vydané velkým labelem (CBS), a jde o kolekci pro různé nástroje a hlasy. Moc se mi na tom líbí hravost textů a hudby, jednoduchost, otevřené konce a osobní přístup.
Sarah Davachi - Two Sisters
Už si nepamatuju, jak jsem se dostal k hudbě Sarah Davachi, ale nahrávka Two Sisters mě zasáhla. Zní skoro duchovně a obsahuje prvky rané hudby, které mám moc rád – kontrapunkty, pomalé drony, zvony –, ale jemně zasazené do současnosti.
Ian Davis
web
NODO | Ephemeral Pulse
29. 6. 2024 18:30
Divadlo Jiřího Myrona, Ostrava
web
foto © Katie Vogel
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
redakce 11.12.2024
Nahrávka je o tom, jak se dostat z toxického vztahu, a vznikla během dvou let na cestách autobusem. Hudba jak na taneční parket, tak na dlouhou jízdu.
redakce 06.12.2024
S členy kapel jako Got a Wolf a Beps’n’Johnnies oprašují zvuk HM-2 zlověstnými melodiemi, které tematizují smrt i hledání smyslu života. Marnost nad marnost!
redakce 02.12.2024
Loni vydala debutové EP, vyhrála festival Riversound a odehrála koncert v Berlíně, letos na jaře zveřejnila další EP Madame Passanda. Co mají teď, co bude dál?
Michal Pařízek 29.11.2024
Pevně doufám, že mi těch sedm dní v Seville ještě nějakou dobu vydrží. Mír, zen, tapas.
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.