Ivan | Články / Profily | 27.01.2014
Když mi Béňa, kolega z Two Shovels, oznámil, že jedná o 16, vyhrkly mi slzy do očí. 16 jsou totiž jedna z kapel, která byla soundtrackem průserů mýho mládí. Nekontrolovatelnej nihilismus, vůně betonu, krve, detoxu a nikotinu. Stejně intenzivní pocit, jako když fotr od rodiny, kterej už nemá čas, objeví ve sklepě při generálním úklidu sbírku starejch porno časopisů a komixů. Melírovaný hlavy a stylizace 80. let, která zůstane nepochopená, nicméně v rukách pamětníka absolutní regrese do dob mládí, kdy neexistoval čas. Komixy, nad jejichž provedením budou rostoucí ratolesti kroutit hlavou a v ruce mávat ovladačem Xboxu. Veškerej Marvel bude v dětských očích jen plasticky převedenej do filtrů moderní kinematografie.
Jedno dávný odpoledne jsme s Tlusťochem naprali u něj doma hranolky do friťáku, sjeli diskografii Gloom Records, Youth Attack a na sklidnění přemíry oleje v žaludku a účinkům rumu v Radimově krvi našlápli na věci z Pessimiser Records. Excruciating Terror, Phobia, Unruh a ve finále dokonalý přemostění mezi hardcore Ire, The Black Hand vs. Unsane a Grief - geniální 16! To celý ve vizuální kulise absolutní klasiky Gridlock'd s Tupacem a Timem Rothem v pozadí. Bez zbytečnýho googlování: Drop Out od 16 má u mě stejně kultovní status jako Meantime od Helmet, Reign In Blood od Slayer, 1984 od Van Halena, Those Who Fear Tomorrow od Integrity a Enemy of the Sun od Neurosis.
Zpomalený thrash s devastujícím sludge účinkem. Smradlavý riffy, odvykací kůra, nenávist a parta dělníků, která použila parní válec po šichtě k vyřizování osobních účtů. Díky charakterový rozmanitosti a neustálejm problémům s drogama nebyli 16 dlouhou dobu schopni vycestovat na delší dobu (když nepočítáme krátké japonské turné, díky spojení kapely s Pusheadovým labelem Bacteria Sour na samém počátku "kariéry"). Mohutný riffy tudíž zůstaly na dlouhou dobu zazděný v lokálních shows, krátkejch výjezdech na úzce profilovaný festivaly a štěky po Státech.
To se mění až v roce 2007, kdy se 16 znovu dávají dohromady, aby podepsali smlouvu s labelem Relapse a o dva roky později otevřeli novou kapitolu s deskou Bridges to Burn. Famózní návrat pak korunuje deska z roku 2012 nazvaná Deep Cuts from Dark Clouds. Nečekejte žádný retro! Tohle je koruna a žezlo stylu, kterej z jedný strany bustřej Unsane a z druhý ženou podladěný tóny New Orleans mraky Crowbar.
K dobru celý věci, která bude mít pouze osm zastávek v Evropě (včetně strahovský Sedmičky 7. dubna), přihoďte ještě Grime z Itálie, který hrajou sludge, černej jak espresso na Autogrillu, hořký jak kaďák! Milovníci Iron Monkey, Eyehategod a Dystopia promnou pytle pod očima.
16 (usa) + Grime (it)
pondělí 7. 4. 2014 20:00
007 Strahov, Praha
www.facebook.com/16Band">facebook.com/16Band
grime666.bandcamp.com
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.