Jan Hocek | Články / Profily | 22.01.2014
Opravdová „hvězda“ mezi skladatelkami se narodila v roce 1986 v Záhřebu. Už na základní umělecké škole psala skladby pro školní sbor, absolvovala záhřebskou Hudební akademii, studia kompozice a harmonie zakončila v roce 2010. O rok později se stala členkou Společnosti chorvatských skladatelů. Na rozdíl od svých „kolegů“ je její hudba součástí subkultury mladé i té nejmladší generace, protože hodně skládá pro krátké animované filmy – viz Muddy Waters (2013) nebo zatím nejznámější počin Satanův syn (2012), reklamu (loni pro UEFA) a videohry – zmiňme alespoň poslední hit The Red Solstice, ve kterém zní dramaticky hutná symfonická hudba a nechybí ani početný pěvecký sbor a elektronikou podpořená rytmická složka. Není proto divu, že chorvatská veřejnoprávní televize požádala Bianku Ban o hudební spolupráci na dlouhodobém vzdělávacím pořadu pro děti a mládež Notica (Notička).
Mladá skladatelka komponuje také koncertní díla pro sólové nástroje, nejrůznější komorní soubory, pěvecké sbory, symfonické orchestry (Academy of Music Symphony Orchestra, Záhřebská filharmonie) a big bandy (Chorvatský televizní a rozhlasový big band). Na internetu lze najít dvě její alba, která zatím nebyla vydána v podobě fyzického CD. Fragments – Music from Commercials obsahuje 9 skladeb pro komerční účely a nabízí žánrovou všehochuť od minimalismu přes swing, letní pop-rockovou nostalgii až po velkoorchestrální symfonickou erupci či elektro-brutální atak. Druhým je kompletní soundtrack ke zmíněnému animovanému filmu Satanův syn, který je plnokrevným dramatickým dílem se všemi atributy filmové hudby, včetně mystického oparu a tíživého děsu.
Mezi nejznámější skladby pro sólový nástroj patří bezesporu Ripples for Piano, nymanovsky minimalistický skvost. Z komorních kompozic ční nejvýše Bug for Brass Quintet, osvěžující neotřelým humorem, Giocozo pro dechový kvintet, ovlivněná duchem Pařížské šestky (hlavně Poulencem a Milhaudem), a
Event Horizon, taktéž pro kvintet (tentokrát však s klavírem, smyčcovými nástroji, klarinetem a flétnou), kde skladatelka úžasným způsobem pracuje s kontrapunktem a proměnlivou dynamikou. Z orchestrální tvorby na sebe upozornila kompozicí Dva pohyby pro symfonický orchestr z roku 2010, což je strhující absolventská práce o dvou větách (pohybech) jako vášnivý a gradovaný výlet do hájemství „velkého zvuku“.
Bianca Ban si zaslouží vaši pozornost. Až budete hrát na počítači nějakou vzrušující hru a zaujme vás hudební doprovod, vězte, že autorem by mohla být právě ona...
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.