Martin Řezníček | Články / Reporty | 25.08.2016
Sum 41 se v České republice ukázali naposledy před pěti lety na Rock for People, kde představovali stále ještě čerstvé album Screaming Bloody Murder. Kromě soukromých eskapád frontmana Dericka Whibleyho (rozvod, alkoholismus, hospitalizace, odvykačka) a nedávného návratu kytaristy Davea Bakshe se ale kolem kanadské pětice v posledních letech moc nového neudálo. O to víc byli všichni fanoušci zvědaví, jak dopadne letošní turné. Zásadní otázkou pak bylo, jestli mají zasloužilí punk rockeři ještě co nabídnout, nebo půjde jen o ždímání (zašlé?) slávy z počátku milénia.
Kapela vystoupila v rámci dvoudenního punkového večírku s vágním názvem Prague Sounds Good! ve Foru Karlín. Jako support vystoupili ještě čeští Donaha a švédští Millencolin. První kapela tu musela být omylem; a dalo se předpokládat, že dnes už dospělí fanoušci Sum 41 a Millencolin tohle pubertální pop-punkové sousto jen tak neskousnou. Millencolin měli na místě řadu věrných fanoušků a koncert odehráli s nasazením, takže potenciál vzbudit zájem publika, které přišlo zejména na Sum 41, tu byl. Zásadní překážkou byl ovšem zvuk, z něhož bolely uši, takže někteří raději utíkali na vzduch.
Návštěva na headlinera nebyla nic moc, což prozrazovaly uzavřené balkóny a dostatek prostoru v zadní polovině hlediště. Celkový dojem to ale nepokazilo a přední řady pulzovaly a křičely nadšením hned po příchodu kapely, když zazněly první tóny riffu The Hell Song. Energie byla uvedena do pohybu a Whibley ji zkušeně zpracovával a s kumpány udržoval v laufu dostatečným přísunem paliva. Většina songů, které zazněly, byly starší deseti let, takže by se dalo škodolibě říct, že šlo o fosilní palivo. Ale od Sum 41 nikdo nečeká jízdu elektromobilem. Samozřejmostí byly hity jako Still Waiting, In Too Deep nebo Fat Lip, které zazněly až úplně na konec, ale publikum se dočkalo třeba i úplně prvního singlu Makes No Difference. Potěšil i červnový singl Fake My Own Death, který dává tušit, že skupina se bude držet drsnější polohy podobně jako na desce Screaming Bloody Murder. To se ukáže v říjnu, kdy má vyjít album 13 Voices.
Sum 41 sice částečně těží z nostalgie po zlatých létech severoamerického punk rocku, ale v živém podání přidává mladistvou pódiovou show, která ve Whibleyho šestatřiceti letech nepůsobí hloupě, a skvělou komunikaci s publikem („We love you, do you love us too?“). Mnozí už Sum 41 odepsali, jejich pražské vystoupení ale bylo příjemným překvapením a malým comebackem tohoto léta – jako zamlada.
Sum 41 (ca), Millencolin (se), Donaha
23. 8. 2016, Forum Karlín, Praha
foto © David Havlena (www.spark-rockmagazine.cz)
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.