Martin Řezníček | Články / Reporty | 25.08.2016
Sum 41 se v České republice ukázali naposledy před pěti lety na Rock for People, kde představovali stále ještě čerstvé album Screaming Bloody Murder. Kromě soukromých eskapád frontmana Dericka Whibleyho (rozvod, alkoholismus, hospitalizace, odvykačka) a nedávného návratu kytaristy Davea Bakshe se ale kolem kanadské pětice v posledních letech moc nového neudálo. O to víc byli všichni fanoušci zvědaví, jak dopadne letošní turné. Zásadní otázkou pak bylo, jestli mají zasloužilí punk rockeři ještě co nabídnout, nebo půjde jen o ždímání (zašlé?) slávy z počátku milénia.
Kapela vystoupila v rámci dvoudenního punkového večírku s vágním názvem Prague Sounds Good! ve Foru Karlín. Jako support vystoupili ještě čeští Donaha a švédští Millencolin. První kapela tu musela být omylem; a dalo se předpokládat, že dnes už dospělí fanoušci Sum 41 a Millencolin tohle pubertální pop-punkové sousto jen tak neskousnou. Millencolin měli na místě řadu věrných fanoušků a koncert odehráli s nasazením, takže potenciál vzbudit zájem publika, které přišlo zejména na Sum 41, tu byl. Zásadní překážkou byl ovšem zvuk, z něhož bolely uši, takže někteří raději utíkali na vzduch.
Návštěva na headlinera nebyla nic moc, což prozrazovaly uzavřené balkóny a dostatek prostoru v zadní polovině hlediště. Celkový dojem to ale nepokazilo a přední řady pulzovaly a křičely nadšením hned po příchodu kapely, když zazněly první tóny riffu The Hell Song. Energie byla uvedena do pohybu a Whibley ji zkušeně zpracovával a s kumpány udržoval v laufu dostatečným přísunem paliva. Většina songů, které zazněly, byly starší deseti let, takže by se dalo škodolibě říct, že šlo o fosilní palivo. Ale od Sum 41 nikdo nečeká jízdu elektromobilem. Samozřejmostí byly hity jako Still Waiting, In Too Deep nebo Fat Lip, které zazněly až úplně na konec, ale publikum se dočkalo třeba i úplně prvního singlu Makes No Difference. Potěšil i červnový singl Fake My Own Death, který dává tušit, že skupina se bude držet drsnější polohy podobně jako na desce Screaming Bloody Murder. To se ukáže v říjnu, kdy má vyjít album 13 Voices.
Sum 41 sice částečně těží z nostalgie po zlatých létech severoamerického punk rocku, ale v živém podání přidává mladistvou pódiovou show, která ve Whibleyho šestatřiceti letech nepůsobí hloupě, a skvělou komunikaci s publikem („We love you, do you love us too?“). Mnozí už Sum 41 odepsali, jejich pražské vystoupení ale bylo příjemným překvapením a malým comebackem tohoto léta – jako zamlada.
Sum 41 (ca), Millencolin (se), Donaha
23. 8. 2016, Forum Karlín, Praha
foto © David Havlena (www.spark-rockmagazine.cz)
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.