Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 15.12.2018
Kolem Ulsect a Zhrine bylo hned od vydání debutů rušno. Obě kapely přišly s poměrně žádanou extrémně metalovou polohou, která vychází z moderního black/deathu, ale zároveň příliš neexperimentuje a nenápadně rozvíjí to, co začali odkrývat průkopníci. Zjevná je rezignace na oldschoolovou estetiku. Nehledejme dřevnost, svéhlavé sypání, testosteronovou demonstraci, špínu za nehty. Sóla vyklidila prostor intenzivní disharmonické riffáži, daleko více se pracuje s ucelenou atmosférou a komplexnější strukturou skladeb. Ulsect a Zhrine však nejsou z jednoho těsta, výčet podobností pomalu končí. Koncert ve smíchovském klubu Underdogs' může posloužit jako hlučný důkaz.
Ten večer neměl headlinera. Čekaly se vyrovnané partie, obě kapely dostaly obdobný časový prostor. Na pódiu se jako první objevili Ulsect alias nizozemská superkapela, v jejíž sestavě figurují mimo jiné dva členové Dodecahedron a bývalý basák Textures. Hutnou mlhu v sále rozvířil otvírák Fall to Depravity, který během nemnoha okamžiků odhalil, o čem že ti Ulsect jsou. Vezměte techničtější death metal, zkřižte ho s moderním blackem a nezapomeňte, že zespoda skladby jistí djent. Jestli představy selhávají, zkuste jim pomoci jménem Ulcerate, jen ho zpřehledněte a udejte mu rytmus, který je přívětivý pro kývání makovicí. Každopádně s přibývajícím počtem minut se kouzlo relativně osobité kombinace vytrácelo. I když drive ze skladeb nevymizel, vrcholy zněly i vypadaly velmi podobně – synkopický groove, basák djentař, čarování rukama. Mohutný set, ale s výhradami.
Islandští Zhrine na to šli jinak. Na rozdíl od Ulsect se našel prostor pro zklidnění, pro tichý part, pro přejezd smyčce přes struny kytary. Takové pasáže nevyzněly jen jako přípravy na ostrý metalový ortel, v setu měly plnohodnotnou roli. Žádný bílý kontrast k černé. Prvotřídně zvládnuté dynamice a vzdušnosti skladeb napomáhal jednak perfektní zvuk, jednak bicí, které se nestyděly za proložení kulometu jednoduchým rockovým beatem nebo střídmým využitím činelu. Zhrine se tak dokázali oprostit od blackmetalového trendu, který vychází z okultna a kápí, aniž by se zbavili typického disharmonického riffu. Jistěže z přístupu à la Deathspell Omega či Svartidauði vykvetlo kvantum výborných desek, známá floskule však praví, že čeho je moc, toho je příliš. A Zhrine ukazují, že moderní žánrové cesty mohou vést i jinudy.
Ulsect (nl) + Zhrine (is)
11. 12. 2018 Underdogs', Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.