redakce | Zprávy / Nové desky | 31.03.2017
Navodit dojem u špiclujících StBáků, že se kapela rozpadla, dvakrát odložit tajný koncert a nakonec v den premiéry změnit sál a dát konspirativně instrukce fanouškům, kam dorazit. To je jen krátký výčet peripetií, které musela v letech 1980-81 tehdy zakázaná kapela The Plastic People of the Universe absolvovat, aby mohla odehrát svůj nový program pod názvem Co znamená vésti koně. Kolekce deseti skladeb z pera Mejly Hlavsy, Vratislava Brabence a Pavla Zajíčka, která nakonec vyšla v roce 1983 i v Kanadě, se po mnoha letech dočkala symfonického zpracování s Filharmonií Brno. Záznam dva roky starého unikátního spojení nyní vydává label Indies Happy Trails na CD, doplněný o bonusové DVD pod názvem The Plastic People of the Universe & Filharmonie Brno - Co znamená vésti koně. Kapela nahrávku pokřtí v sobotu 1. dubna na akci Vzpomínka na Mejlu, věnované nedožitým 66. narozeninám Milana "Mejly" Hlavsy v brněnském klubu Metro Music Bar.
"Plastic People už dříve uvedli orchestrální verze svých zásadních děl z konce sedmdesátých let Jak bude po smrti a Pašijové hry velikonoční. Teď tedy logicky došlo na třetí a poslední dokončenou práci skladatelsko-textařského tandemu Milan Hlavsa – Vratislav Brabenec, koncertně předtím zahranou jen jedenkrát, 15. března 1981," popisuje manažer kapely a zároveň producent alba Jiří Pichl. Orchestrální podoba Co znamená vésti koně měla premiéru v Brně v roce 2014 a hudebníci ji ještě zopakovali v pražském Divadle Archa. Následující rok se Plastici s Filharmonií Brno k projektu vrátili a 17. listopadu 2015 zahráli program v brněnském Sono Centru u příležitosti oslav státního svátku. A z tohoto večera nahrávka pochází. Oproti koncertům v roce 2014 došlo k personálním změnám: dirigentem byl Pavel Šnajdr, skupinu posílil hostující violoncellista Josef Klíč a vystoupení se už nezúčastnili Jiří Kabeš a Joe Karafiát, kteří se později rozhodli pokračovat v jiném složení pod názvem PPU / New generation.
"Koně" jsou podle autora symfonických aranžmá a hudebního režiséra projektu Michala Nejtka zřejmě vrcholem spolupráce dvojice Hlavsa / Brabenec. "Ale také nejodvážnějším exkursem do oblastí rockem málo probádaných. Jako by kapela v nejtěžším období své existence, kdy už v podstatě nebylo možné veřejně ani soukromě hrát, reagovala na situaci vnitřním exilem a útěkem od rockového ducha i rockové matérie: nedovolíte-li nám hrát písničky, uděláme oratorium," popisuje Nejtek. Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová navíc doplňuje, že koncert a nahrávka nové orchestrální verze je jakýmsi druhým životem legendární skladby i kapely, s časovým odstupem a určeným pro daleko širší, i klasicko-hudební publikum. "S úžasem objevujeme kvalitu muziky, která si podobné ambice v době svého vzniku určitě nekladla. Ideální titul pro Filharmonii Brno, která byla vždy otevřená kvalitním hudebním přesahům," míní Kučerová.
Vznik původního projektu Co znamená vésti koně, dodnes provázejí legendární historky. Nové písně zkoušeli Plastici od září 1980, koncem roku začali chystat koncert. "Na jedné straně jsme věděli, že po nás Státní bezpečnost jde jako slepice po flusu, na druhé straně nás omezovaly posměšky těch, kteří si plně neuvědomovali, v jaké době žijí, a považovali naše opatření za přehnaná," vzpomínal Ivan Jirous. Ani při partyzánské činnosti neztráceli humor: v rámci spiklenecké rafinovanosti Jirous v hospodě U dvou slunců zinscenoval hádku, aby Státní bezpečnost získala dojem, že se Plastic People rozpadli: "Rozdali jsme si to s Vráťou proti Mejlovi naostro a tak krásně jsme se do toho vžili, že jsme chvílemi zapomínali, že je to jen vysoká hra. A vlasatci, kteří nás s úžasem poslouchali – řvali jsme na celou hospodu – , přicházeli k našemu stolu se slzami v očích, že se nemůžeme rozpadnout, to že by už tady nebylo nic. Vráťa odpovídal, že s fízlama v jedný kapele hrát nebude, já jsem opakoval, ať jim dělá manažera Obzina atd. Samozřejmě toho, že se Plastici rozpadli, byla hned plná Praha. My jsme se v klidu chystali na vystoupení." The Plastic People of the Universe vystupují od roku 2016 v sestavě Josef Janíček, Vratislav Brabenec, Jaroslav Kvasnička, Johnny Judl jr. a David Babka. V této sestavě odehrají i sobotní koncert v Brně.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.