Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 29.05.2021
Kde by byl československý underground bez svých hrdinů, kteří celé druhé kultuře dodávaly na váze… Magor, Bondy – a taky Mejla Hlavsa a Plastic People of the Universe. Aureola pronásledované kapely, kterou režim svými zásahy vytvořil, se v jisté podobě přenesla i do doby po sametové revoluci a v podstatě trvá dodnes. A Mejla? Ten se asi své nálepky legendami okřídleného hrdiny, asi i kvůli své předčasné smrti v roce 2001, nezbaví nikdy. Letos by Hlavsa oslavil sedmdesátiny a vydavatelství Guerilla Records si jej připomíná jednak 2-DVD vzpomínka na Mejlu, jednak archivním záznamem koncertu z roku 1997 pod názvem Magické noci.
V kompletní, téměř osmdesátiminutové podobě zaznamenává koncert z Kopřivnice, který se konal v rámci prvního turné obnovených Plastiků. Klasická sestava Hlavsa – Janíček – Brabenec – Kabeš – Brabec byla poprvé doplněna o kytaristu Garáže Joea Karafiáta a výsledný zvuk tak v mnoha ohledech definoval to, jak zní PPU, byť v podobě dvou samostatných formací, dodnes. Ten tam je specificky rozskřípaný lo-fi zvuk a na svou dobu avantgardní přístup k tvorbě. Plastici ve svobodné éře poprvé zněli temně, s rockově přímočarou rytmikou Brabec – Hlavsa i svěží, důkladně zefektovanou Karafiátovou kytarou. Typické tóny freejazzové kakofonie Brabencova saxofonu a Kabešovy violy a thereminu zůstávají. Výsledek je moderní, snadno rozpoznatelný a zvukově nezestárnul ani po téměř čtvrtstoletí.
Magické noci by bez problémů obstály jako kapelní best of s přidanou hodnotou v podobě „živé“ autenticity. Co skladba, to jistota, v tomto ohledu se na setlistu překvapení nekonají a kapela se poctivě prokousává většinou pokoutně natočených a vydaných nahrávek. Snad jen tečka v podobě Hlavsovy skladby Muchomůrky bílé – ta je po osmnácti hutných, temných skladbách až nečekaně něžným, vznešeným závěrem, který má doslova katarzní účinek.
Koncertních záznamů Plastiků existuje spousta, dokonce i jeden, který vznikl ve stejné době jako Magické noci, přesto je ten kopřivnický cenný – skupinu zachycuje ve skvělé formě, a byť výsledek působí poněkud emocionálně chladně, magie téhle kapely zůstává. A nepotřebuje k tomu ono tajemství a příchuť něčeho nedovoleného a lákavého. Magické noci ukazují, že bývaly doby, kdy se vyplatilo chodit na Plastic People of the Universe nikoliv pouze jako na legendu.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.