Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 11.04.2021
Zatímco finské thrillery zaplnily police knihkupectví a temné televizní seriály zhusta okupují obrazovky, u komiksů je průnik finských nájezdníků zatím skromný. Za zmínku stojí snad jen pozoruhodný Sojčák, který u nás před pár lety vydalo Argo. Stejné nakladatelství teď vypustilo český překlad grafické novely Brloh, která v sobě mísí tíživou atmosféru osamělého života a fantaskní svět vytvořený v mysli mladého člověka snažícího se uniknout ubíjející realitě všedních dnů.
Hlavním hrdinou příběhu je Jalmari, starý mládenec, který žije v domě se svou matkou a jehož hlavní zálibou je výroba hodin zasazených v dřevěných sucích. Jalmari se stará o svou matku a jinak nemá co na práci, proto se ve svých fantaziích mění v mladého superhrdinu Jacka Dangera. Ten musí čelit dosud největší výzvě, když se v domě objeví Smrťák, který si jde pro Jalmariho matku.
Knihy spisovatelky Katji Kettu jsou známé i z českých překladů, Brloh nám ji představuje jako komiksovou scenáristku. Brloh není přímočaré vyprávění, které nás jednoduše provede od startu k cíli. Je plné surreálných odboček a retrospektivních šmodrchanců, k nimž autoři nedávají polopatické vodítko. Nicméně vše je vystavěno na relativně jednoduchém půdorysu, kdy zprvu na ne úplně sympatického Jalmariho padne jiné světlo ve chvíli, kdy se na návštěvě objeví jeho bratr Veikka se ženou a dítětem, který má úspěšný život, šťastnou rodinu a zkrátka se mu daří. Postupně zjišťujeme, že všechno tohle Jalmari obětoval, aby se mohl starat o svou matku, což Veikka nedokázal. Vahadlo životních hodnot se tak začíná přesouvat k Jalmarimu.
Výtvarník Jan Andersson svým stylem vychází z undergroundového komiksu. Jeho tučné temné linky a hluboké černé stíny v kombinaci s panely nahuštěnými od okraje k okraji vytvářejí poctivě lepkavou depresi a klaustrofobii. S pomocí perspektivy využívá až groteskní deformace, které podporuje roztříštěnou skladbou jednotlivých panelů. Přesto se drží na únosné míře snadné orientace a dobré čitelnosti.
Brloh je kořeněn zamlžeností a neúplností některých dějových linek a nabízí tak prostor ke čtenářově interpretaci. Hraje na strunu, kdy napětí vytváří to nevyřčené, čímž mimo jiné nutí k opakovanému čtení a hledání nových významů.
Katja Kettu, Jan Andersson – Brloh (Argo, 2020)
web nakladatelství
foto © se svolením nakladatelství Argo
3DDI3 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.