Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 29.01.2022
„S velkou mocí přichází velká zodpovědnost.“ Toto moudro Spider-Manova strýčka Bena je asi jedinou opravdu hlubokou pravdou, která vzešla z marvelovského univerza. Téma nečekané moci, možností ovlivnit osudy davů a s tím související díl odpovědnosti je samozřejmě v komiksu přítomno neustále a řeší se tu stejně zhusta jako v jakémkoliv jiném umění. Belgický scenárista Jean van Hamme společně s polským výtvarníkem Grzegorzem Rosińskim na sklonku 80. let minulého století předložili svou barvitou vizi v podobě černobílého komiksu Šninklova veliká moc.
Tvůrčí dvojice van Hamme-Rosiński v roce 1980 odstartovala jeden z kánonů světového komiksu – Thorgala. Tento mix starověkých legend, mystiky a science fiction vychází dodnes, a kdyby jeho autoři nevytvořili nic jiného, stačilo by jim tohle dílo k nesmrtelnosti. Avšak polský kreslíř měl puzení vytvořit černobílý komiks, což v pestrobarevných osmdesátkách nebylo zrovna obvyklé. Jean van Hamme k tomu v roce 2013 pro časopis Brabant Strip Magazine řekl: „Už delší dobu jsem věděl, že Grzegorz Rosiński sní o zcela černobílém komiksu. Mě zase odjakživa fascinovala mytologie a vůbec všechny příběhy, které mají archetypální sílu.“
A tak se v roce 1986 dostal ke čtenářům spasitel proti své vůli Šninkl/Šinkl (k jeho české verzi jména se vrátíme později). Van Hamme vytvořil fikční svět Daar, který je neustále ve válečném stavu, což vyhovuje vládnoucím vrstvám, ale ti dole trpí. Hlavní postava Jʼon patří k otrokům z rodu Šninklů, který náhodou přežije jednu z řady krvavý řeží. Putuje krajinou a přemýšlí, co s vlastní – nečekaně nabytou – svobodou. Zjeví se mu Všemocný v podobě kubrickovsko-clarkovského černého monolitu a sdělí mu, že jej určil za Vyvoleného. Tvora, který musí spasit celý Daar. Pokud to nestihne do daného termínu, zničí Tvůrce světů celou planetu. Nešťastný Jʼon se vydává na svou slzavou pouť, neví, kam má jít, co má dělat, neví nic. Avšak jako správný Vyvolený postupně získává pevnější půdu pod nohama a taky své následovníky.
Scenárista van Hamme kombinuje klasické mesiášské motivy, ať už z Bible či jiných pramenů, a současně do nich míchá nadsázku a groteskní humor, který lze připodobnit k montypythonovskému Životu Briana. Hlavní linií je v tomto směru zejména Jʼonova sexuální touha po jeho následovnici Gʼwel.
Výtvarník Rosiński vytvořil hutnou černobílou kresbu, v níž zkombinoval různé techniky a pustil se i do experimentů. Vedle tužky, uhle, čtverečkovaného papíru tak využil fotokopírované kusy přírody. Jinde zase vytvořil tištěné tečkované šablony na lepicí papír, které pak vlepoval přímo do stránek. Zároveň ve svých panelech odkazoval na ikonická díla, jako třeba da Vinciho Poslední večeři. Výsledkem je uhrančivý příběh, jehož výtvarná podoba posunula čtenářské vnímání Rosińskeho kresby na vyšší úroveň.
V roce 2001 se dočkali i čeští čtenáři, nakladatelství Calibre (předchůdce dnešního Comics Centra) vydalo komiks Šinkl a jeho velká síla. Ve stejném roce se však na frankofonním trhu objevila kolorovaná verze téhož díla. V citovaném rozhovoru pro Brabant Strip Magazine Rosiński odpovídá na otázku, zda autorizace kolorované verze pro něj bylo těžkým rozhodnutím: „Ani ne. Vím, že mnoho kolegů si postaví hlavu, jaká je to svatokrádež, najednou kolorovat album koncipované jako černobílé. Pro mě to nikdy nebyl problém. Jedno ovšem bylo jisté: že si album nebudu kolorovat sám.“ V tom stejném rozhovoru totiž Rosiński zmínil svou nechuť ke kolorování, které je podle něj především technickou dovedností. Proto tuto činnost bez potíží přenechal polské koloristce Graze, s níž už měl pozitivní zkušenosti z Thorgala.
Česky vyšla kolorovaná verze až o dvacet let později a tentokrát s novým překladem a pod novým názvem Šninklova veliká moc. Barevná verze má sice menší formát než černobílá, protože musí ladit s edicí Mistrovská díla evropského komiksu, ale její překlad je lepší a napravuje některá kostrbatá vyjádření v původní verzi.
Komiksoví zarputilci tak s chutí mohou srovnávat a vyzdvihovat buď černobílou, nebo barevnou verzi. Faktem ale zůstává, že Šninkl/Šinkl a jeho příběh nezestárl ani o fous. Ostatně jako příběhy Ježíše, Briana či Davida Bowmana.
Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński - Šninklova veliká moc (Crew, 2021)
web nakladatelství
foto © Gamesmag.cz
3DDI3 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.