redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 15.01.2025
Série živých poslechových i tanečních vystoupení na nadstandartním 4-kanálovém setupu soundsystému.
redakce 15.01.2025
Narozeniny umění se slaví po celém světě, k letošním oslavám se opět připojuje i GAMPA a Divadlo 29.
redakce 15.01.2025
Osobitá estetika soudobého francouzského chansonu, obohacená i vlivy východoevropské lidové hudby, rock’n’rollu nebo rapu.
redakce 14.01.2025
Rok 2024 jednoznačně patřil jedovaté zelené s kódovým označením Pantone 3507C a hlavně hvězdě, která odstín vrátila do hry. Charli xcx s albem Brat ovládla hru, lednové vydání tak patří…
redakce 14.01.2025
Večer prostřednictvím předávajících bude tentokrát věnován filmovým profesionálům, kteří sice zůstávají v pozadí, ale bez nichž by žádný film nevznikl.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
Alžběta Biskupová 13.01.2025
I tento týden pokračujeme s bilančními žebříčky - dozvíte se třeba, co je podle nás nejlepším klipem, songem nebo koncertem uplynulého roku.
redakce 13.01.2025
Unikátní tanečně hudební event, spojení k-popové taneční skupiny Excelent a křtu k-popem inspirované kolaborativní desky Kmitočet K.
redakce 13.01.2025
Punctum je klub, který si vyloženě o nějaký experiment říká, a proto zde blackmetaloví Voluptas vystoupí ne s jedním hostem, ale rovnou několika.
redakce 12.01.2025
Klamm s Rezkem o své tvorbě hovořili jako o improvizovaném popu a své nahrávky doprovázeli texty, které si libovaly v žánrové mystifikaci.