Články / Offtopic / / Movie/dox

Říkal, že se vrátí. A nekecal. (Sabotage)

Říkal, že se vrátí. A nekecal. (Sabotage)

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.09.2014

Úspěšný scenárista David Ayer (Rychle a zběsile, Training Day) se během posledních let etabloval i jako velmi schopný režisér (Patrola, Street Kings). Specializace? Zkorumpovaní fízlové, drogy a podrazy. Svět je pro něj žumpou a kdo ji chce vyčistit, umaže se. Tentokrát si Ayer posvítil na práci zvláštní jednotky potírající pletichy drogové mafie a opět si nebere servítky. Na obou stranách barikády stojí lidé, kteří na nějaké mravní principy zvysoka kašlou. Jedněm jde o prachy a těm druhým? O právo? Spravedlnost? Nebo snad dobrý pocit?

Tahle práce není o přesčasech nebo odolnosti vůči stresu, ale o každodenním boji, rezignaci na ideály a dokonalé profesionalitě. Jenže jak dlouho vydržíte být profesionální, když vám kartel unese rodinu a jako na potvoru začne kdosi vraždit vaše souputníky? Už Nietzsche přece říkal, že ten, kdo bojuje s monstry, by si měl dát pozor, aby se sám jedním nestal. A když se podíváte na Arnieho tým, ani jeden k tomu nemá daleko. Když to pak v terénu pro jednou nedopadne, začne si nevyzpytatelnost lidské povahy vybírat svou daň. Někomu zůstalo za nehty deset mega a o slovo se brzy přihlásí první nebožtík. A pak další a další. Vzájemný respekt vystřídají pochybnosti a paranoia. Koroner bude mít napilno…

Parta potetovaných potížistů z DEA v lecčems připomíná drsňáky z McTiernanova Predátora či Cameronových Vetřelců, ale na pivo by se vám s nima nechtělo. Navzdory neoddiskutovatelnému charizmatu (Manganiello, k nepoznání vylepaný Worthington) nejde o žádné hláškující sympaťáky, ale o skvadru obhroublých asociálních samorostů, kteří stojí jednou nohou v hrobě a druhou v čekárně na psychiatrii. Na druhou stranu působí daleko reálnějším dojmem. Klejí, krvácejí, přešlapují a tápou. Potem a chlastem čpící mastodonti. Bez ohledu na zápletku se Ayer snaží prostřednictvím vzájemných peripetií načrtnutých charakterů demonstrovat nevděčnost a spletitost zvoleného povolání. Přestřelky nejsou to hlavní, byť je jich požehnaně a jsou natočeny ve snaze o maximální atraktivitu. Za každou vypálenou kulkou vidíte tunu byrokracie, za každou chybou černý pytel se zataženým zipem. A protivník nepočká, až se z toho vyspíte. Iluze opravdovosti je velkou devízou filmu, režisér hrdiny nepřikrášluje, příběh servíruje zasyrova a bez obalu. Hodně prostoru dostaly dialogy, nikdy však na úkor tempa. Akce zůstává čistá a přehledná, aniž by obraz pod rukama kameramana a střihače ztrácel dynamiku.

Schwarzeneggerův výraz je i přes pokročilý věk stále nekompromisní a jeho bicepsy budí posvátnou úctu. Pozici ostříleného týmového lídra mu bez problémů uvěříte. Horší je to v závěru, kdy příběh navzdory nevěrohodnému rozuzlení opíše dramatický oblouk a pošle hlavního hrdinu do Mexika srovnat účty. Namísto obrozeného Johna Matrixe z Komanda představuje režisér publiku ledově klidného kovboje ze staré školy. Širák a kolt?! Clintu Eastwoodovi bych to zbaštil, ale k Arniemu střídmé a civilní finále nepasuje. Jako by se Ayer bál pustit svou hvězdu ze řetězu, přitom právě takhle ho má publikum nejraději.

Info

Sabotage
Režie: David Ayer (2014)
www.sabotagethefilm.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace