Články / Offtopic / / Movie/dox

Kladiva a klacky zpřeráží mi pracky… (The Raid 2: Berandal)

Kladiva a klacky zpřeráží mi pracky… (The Raid 2: Berandal)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 24.08.2014

Letošní karlovarský festival nabídl hodně, ať už jde o glóbus pro „antisemitu“ Gibsona (pořád máme Mela rádi), nebo Williama Friedkina, který s sebou paradoxně přivezl film zodpovědný za zničení jeho kariéry (Mzda strachu byla přes své kvality strašným propadákem), ale jednoznačným vrcholem bylo pokračování indonéského snímku The Raid 2: Berandal.

Rozcvička v paneláku z prvního dílu sice nechala čelisti fanouškům asijských bojových filmů do široka otevřené, ale v podstatě šlo o komornější představení hlavního hrdiny. Druhý Raid začíná jen pár hodin po konci toho prvního. Úvod je ale vyprávěný retrospektivně, kdy na míse sedící Rama (Iko Uwais) čeká, než povolí dveře a dvacet vězňů z něj udělá fašírku, a vzpomíná na klasickou verbovací písničku o vymýcení korupce. Pak dostane nakládačku a divák svou první dávku adrenalinu.

Scenárista, režisér, choreograf a střihač Gareth Huw Evans natočil svůj opus magnum, který měl v hlavě ještě před úspěchem prvního dílu, jen mu to producenti tenkrát neodklepli. Chtěli důkaz místo slibů a dostali prvotřídní žánrovku, která driblovala omlácenými těly o stěny indonéských bytovek. Festivalový úspěch a nadšené ohlasy přinesly potřebnou důvěru, takže příběh policejního nováčka, kterému začaly perné a opravdu temné časy konečně mohl roztáhnout křídla.

Pestřejší prostředí, automobilové honičky, davové scény. Věci, o které jsme byli nižším rozpočtem ochuzeni, tady jsou a stírají konkurenci jak zpocené okno. Evans má nakoukáno, vlivy nejrůznějších asijských filmových škol se mísí s poměrně účelným vyprávěním, které nikdy neztratí směr. Dvouapůlhodinovou stopáž trhají na kusy neuvěřitelné bitky, každá z nich by mohla být třešničkou na dortu. Násilí dostává nový krvavý rozměr. Není třeba se s ním vychloubat, jako to dělá Kitano u svých yakuzáren, jen ho mimochodem ukázat a pak diváka zaskočit dalším, ještě vynalézavějším kouskem (basebalová pálka v hlavě). Extrémně fyzické indonéské bojové umění pencat silat je nejen efektivní, ale i vizuálně přitažlivé. Casey Ryback zalezl pod stůl, když viděl bitku v kuchyni s ukončovákem, který rozseká i ty nejdivočejší divákovy představy o dobrém akčním filmu. Vždyť i vystřižená scéna přestřelky gangů, která proplouvá už nějakou dobu sítí, zašlapává konkurenci hluboko do bláta.

Přezdívka kung-fu Kmotr, kterou si snímek po prvních projekcích získal, dává smysl, i když je třeba přistupovat k tomuto přídomku s rezervou. Postupný rozklad jedné mafiánské rodiny, kdy se rozepře otce a syna stanou katalyzátorem krvavého finále, je přece jen plošší a orientované více na pěstní souboje než na vyhrocené dramatické situace a nečekané zvraty. Herecky slušně zmáknuté postavy jsou důsledkem podařeného castingu, Indonésanům sympaticky přihrávají Japonci. I na menším prostoru dokážou charaktery prodat a k tomu rozdat i pár ran. Jen možná dívka s kladívky nepůsobí tak přirozeně, jak bychom si přáli.

Cementem snímku jsou kaskadéři i herci ochotní jít do toho po hlavě. Tvůrce, který překonává sám sebe. Tým, který ukazuje, že poprvé ještě nejeli na sto procent, jen se rozkoukávali. Třetí pokračování bude, otevřený konec to koneckonců říká dost sebevědomě. Jen nebude tak brzy, možná prý za tři, čtyři roky, vyjádřil se režisér. V tomto případě bude čekání bolestnější než jindy.

Info

Zátah 2 / Raid 2: The Berandal
Režie: Gareth Evans
www.sonyclassics.com/theraid2

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace