redakce | Články / Rozhovory | 31.05.2022
Po sedmadvaceti letech existence polské jazz-coreové trio Dr. Fleischman rozhodně nezvolňuje – na sobotu 4. června chystají v Česku hned dva koncerty. Po odpolední štaci na festivalu v Hrádku nad Nisou zahrají večer v Praze v Kině Kavalírka. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.
Většina čtenářů pravděpodobně nikdy neslyšela o městě Pieńsk, odkud pocházíte. Co je to za místo a jaká je tam hudební scéna?
Pieńsk je skoro šestitisícové městečko na hranici Polska, Německa a České republiky. Hodinu od Liberce. Před válkou i po ní bylo známé výrobou skla. Kapitalismus i nedostatek vyhlídek do budoucna ho změnily. Hodně lidí teď pracuje v Německu nebo v nedalekém Zhořelci. Ve městě zůstává jedna sklárna, která je živoucím muzeem. Pak několik obchodů, barů a konečně naše alternativní kulturní centrum - klub Qlturkombinat, kde pořádáme koncerty. Co se týče scény, bývalo to lepší. Teď jsme tu my, etno kapela Ęzibaba, ve které hraje i náš kytarista Michał Bartczak, a jednočlenný novovlnný projekt Rysek. Z Pieńsku pochází také reggae sound system Blizna Terror Sound. Dříve existovaly i jiné kapely, ale to je historie.
Říkáte, že hrajete jazz-core, někdo píše technický posthardcore, jaké jsou hlavní zdroje vaší hudební inspirace?
Technicky i kompozičně složitá hudba plná nejrůznějších aranží, pokroucených rytmů a zvratů, která přesahuje obvyklý punk nebo hardcore. Možná je slovo jazz přehnané, odkazuje spíš k formě improvizace a výsledné bláznivé hudbě. Inspiraci tvoří řada odlišných kapel a stylů, ale pokud jde o jazz-core, jmenoval bych Nomeansno, Victims Family, Rhytm Pigs, Assassins of Gods a řadu dalších. A vedle toho nejrůznější noise, jazz, postrock, blues, rock, punk, hardcore. Hodně všeho kromě metalu! I když...
Prošla kapela od 90. let nějakým stylovým vývojem?
Nepochybně. První album Images z roku 1998 je rozhodně hardcore-punk, i když ne úplně přímočarý. Další album Upadek by se asi nejvíc dalo označit jako jazz-coreové variace. Pak jsme šli směrem k rockovějšímu zvuku, víc hluku, postrocku. Poslední písně cítím jako pokračování téhle cesty. A nutno podotknout, že celkově jsme měli menší i větší přestávky v hraní.
Pamatujete si ještě vůbec první koncert v roce 1995?
Ano, i když nevím přesně, jestli už to bylo pod jménem Dr. Fleischman. Koncert se konal v Městském kulturním středisku v Pieńsku, hrály dvě místní kapely a publikem byli členové kapely a přátelé. Staré reprobedny a zesilovače, půjčené nástroje, nekompletní bicí, příšerné ozvučení... Samá pozitiva!
Jak vznikl název kapely? Kdo je Dr. Fleischman?
Byl to takový brainstorming a fascinace americkým seriálem Zapadákov. Seriál vznikl v 90. letech, což je pro mě odkaz na nejlepší časy pro alternativní hudbu. Dr. Fleischman je hlavní postavou seriálu. Židovský lékař z New Yorku, který je poslán na Aljašku do malé komunity několika stovek lidí ve městě Cicely - možná další podvědomý odkaz na Pieńsk. Složitost charakteru obyvatel, různé kultury, odlišnosti, vnímání reality a magie. Úžasné a nepředvídatelné jako jazz-core.
Nomeansno jsou v souvislosti se zvukem vaší kapely zmiňováni často. Jak vzpomínáte na váš koncert s nimi?
Bože můj, bylo to skvělé a byl to splněný sen. Jsi v pubertě, dostaneš kazetu NMN a zamiluješ se. Strhující, inspirující a úžasná hudba. Chceš víc, chceš hrát jako oni, což je tedy dost těžké. Chodíš na jejich koncerty (třeba do pražské Lucerny), kupuješ CD a trička. Sníš o společném koncertě. Splnění snu bylo dvojnásobné, protože jsme hráli před nimi, a navíc jsme koncert ve Zgorzelci organizovali. Samotný koncert a čekání na něj byl velký adrenalin. A vše se seběhlo rychle, snad až příliš rychle.
Vaše poslední studiovka, EP Rotten Desire, obsahuje nové verze starších písní. Co vás přimělo se k nim vrátit?
Měli jsme pauzu od hraní asi šest let. Po reaktivaci jsme chtěli hned něco vydat, abychom ukázali, že jsme tu. Proto jsme vzali dvě písničky z předchozích singlů, nahráli je s naším kamarádem Mírou z Liberce, majitelem a producentem studia Kamarád, a vydali jako vždy pod hlavičkou naší malé značky Caribu Records.
Plánujete další nahrávání?
Ano, máme nějaké nové písně, které hrajeme živě a které vyšly na našem posledním živáku. Právě tyto a novější písně, které teď vznikají, budou na našem dalším počinu. Kdy to vyjde, kdy půjdeme do studia a v jaké podobě to vydáme, to ještě nevíme.
Trmácet se stovky kilometrů v dodávce, hrát pro pár lidí a pak přespávat na gauči skoro třicet let vyžaduje motivaci. Co vás žene dál?
No, není to přesně tak, jak říkáš. Třeba poslední koncerty jsme hráli pro desítky lidí, spali v hotelech, lázně, sauna, stravování v restauracích a náš kamarád Radek nás teď vozí mikrobusem! A někdy na koncerty ani nedoplácíme. Popravdě, hraní v kapele, cestování, spaní na různých místech, poznávání nových lidí a míst nebo setkání se starými známými je to nejlepší. Máme rodiny, děti, stálá zaměstnání a nějaký příjem. Potřebujeme ale i reset, čas pro sebe a svou vášeň. Jsme pořád malí kluci, kteří mají svoje hračky, nakupují další a užívají si jako děti, když se jim podaří odehrát dobrý koncert a je jim spolu dobře. A samotné hraní bývá takový rauš!
Samozřejmě někdy, hlavně když nekoncertujeme, nám energie dochází a není motivace tvořit dál. Nicméně víme o tom a snažíme se odehrát aspoň jeden nebo dva koncerty měsíčně. Dobré vystoupení v pěkném klubu, povídání, setkání a tahle krásná únava nám dělají velkou radost. Pár let jsme nehráli a ukázalo se, že nám to moc chybělo.
Co děláte v běžném životě?
Já přes dvacet let učím. Michał je stavební inženýr a taky se podílí na produkci filmové hudby pro našeho místního režiséra. Jacek (Bartczak, pozn. a.) je zas mistr dokončovacích prací a doma udělá téměř vše, rovněž je lokální herecká hvězda a věnuje se i fotografii. Já už několik let žiju na venkově, zabývám se zahradou a bojuju se slimáky!
Dr. Fleischman
Bandcamp kapely
Živě:
Dr. Fleischman (pl) + Bugmen
4. 6. 2022 19:00
Kino Kavalírka, Praha
Fb událost
foto © se svolením Dr. Fleischman
Michal Pařízek 23.01.2025
Alternativní nebe. Jak jinak nazvat akci, na níž se podílejí kurátoři jako Café Oto nebo Basilica Hudson, Buh Records nebo Nyege Nyege Tapes? Rozhovor.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.