redakce | Zprávy / Nové desky | 12.11.2024
Kapelník Jablkoně i podstatně mladší skupiny Krajina Ró Michal Němec se při svém letošním životním jubileu brání, aby počet roků, které uplynuly od jeho narození, byl označován ve své faktické (nahé) podobě a trvá na tom, že je mu teprve 5 x 15. Právě pod tímto názvem s oběma svými kapelami vydává svou novou desku. Vedle „domácích“ zpěvaček Marie Puttnerové, Anny Břenkové a Josefíny Carvanové na albu hostují i Iva Bittová a Anna Duchaňová. Dalším hostem je klavírní virtuos a skladatel Michal Nejtek.
Na začátku byl neurčitý pocit Michala Němce, že je na čase vymyslet nějaké další album. Přibližně v tu dobu přišel návrh (historie nezaznamenala, od koho) oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem. Dále následoval nápad vydat k té příležitosti CD, něco jako Best of a podobně. Vzápětí se ovšem došlo k názoru, že když už vydávat, tak ať je to něco nového. Čímž se příběh napojil na původně neurčitý pocit Michala Němce a udělal z něj pocit určitý. Do toho ještě vstoupil Němcův kolega s Krajiny Ró Tomáš Frolík s nabídkou, že na vzniku nového alba bude rád spolupracovat, ať už to bude Jablkoň, nebo Krajina Ró – a bylo rozhodnuto. K výjimečné příležitosti se oslavenec rozhodl nadělit si album, které obě jeho milované kapely v různých variantách propojí.
„Hudba na albu je silně ovlivněna nevšedním zvukem kytar Tomáš Frolíka. I u těch ‚nejfolkovějších‘ písniček si člověk musí představit velký několikapatrový pedalboard nacpaný nejrůznějšími krabičkami, s kterými Frolík vyrábí všelijaká zvuková kouzla, překvapení i nadpozemská krásna. Tím se hudba také nejvíc liší od hudby Jablkoně, méně už od hudby Krajiny Ró,“ říká Michal Němec. Naopak poetika textů novinku přibližuje všem deskám předchozím, stejně jako Němcův hlas.
Hudba Jablkoně bývá pojmenována mnohoznačným výrazem „alternativní folk“. Tento šuplík s přemnoha nejrůznějšími přihrádkami se dá použít i na album 5 x 15. Pro Jablkoň se také vžilo označení Jiřího Černého „něco mezi Bachem a divošskou hudbou“. Přibližně stejně vypovídající je prohlásit album 5 x 15 za „něco mezi Jablkoní a Krajinou Ró“.
Deska 5 x 15 obsahuje jedenáct skladeb a vychází 5. listopadu 2024 u labelu Indies Scope. Nahrávalo se ve studiu Jámor u zvukového mistra Ondřeje Ježka. Samotného nahrávání se vedle základní skladatelské dvojice, Michala Němce a Tomáše Frolíka, kromě výše zmíněných muzikantů dále zúčastnili také kytarista Martin Carvan, baskytarista Johnny Judl Jr. a bubeníci Petr Chlouba i Michael Nosek. Křty desky se konají 6. listopadu v pražské Městské knihovně na Mariánském náměstí a 20. prosince v Black Road Cafe v Kladně. Své životní jubileum Michal Němec plánuje oslavit také v Brně.
Michal Němec & Jablkoň & Krajina Ró – 5x15 (Indies Scope, 2024)
web Jablkoně
web Krajiny Ró
foto © Richard Hodonický
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.
redakce 18.10.2024
Kolekce skladeb je oproti předchozím výstupům méně zvukově agresivní, místy až písničková. Klang-und-Krach.