Články / Offtopic / / Movie/dox

Nenasytná Tiffany: Andy Fehu vykopal sociální horor

Nenasytná Tiffany: Andy Fehu vykopal sociální horor

Ondřej Čížek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 31.07.2015

Kobry a užovky na druhou. Mám pocit, že stejně jako Prušinovský všechny ty nádherně životné postavy stavěl před bolestivé a bolestivě trapné situace, činí tak i Andy Fehu ve svém celovečerním debutu Nenasytná Tiffany. Ambice a celkový záběr jsou samozřejmě jinde, ale obraz českého bídáka, který si dno prohlíží z velmi těsné blízkosti, je budovaný stejně přesvědčivě. Tiffany není ani tak čistokrevným hororem, jako spíš syrovou metaforou o nesnesitelné touze po penězích, která ve spojitosti se sexuální frustrací nabírá na síle a intenzitě natolik, že vzápětí drsně a očekávaně láme vaz. Chceš prachy, tak si je vem. Ale oběť bude velká, fyzická. Je to podáno velmi jasně a jednoduše, prožitek je o to silnější. Pořád ale nemůže být řeč o moralizování, na to je Tiffany stále až příliš krásně ušpiněná, vtipná a zábavná v tom nejširším slova smyslu. Andymu Fehu nechybí přesvědčivý tah na bránu a dalece vyvinutý smysl pro zkratku, které napomáhá čistá práce ve střihu. Dialogy, jež se dle všeho rodily ze spontánní improvizace, plynou rychle a přirozeně, stejně jako civilní herectví Leoše Nohy, s nímž by Fehu měl ještě pár dalších věcí natočit, stejně jako scéna, v níž ani netradičně snímaný Petr Čtvrtníček nemá sebemenší ambici pitvořit se.

Nenasytná Tiffany je výrazným debutem, který si zaslouží pozornost a své diváky a zůstává mi v hlavě minimálně stejně jako režisérův starší kraťas JEŽ. Tiffany s ním má ostatně společné tři věci: chytrou a v dobrém slova smyslu pozoruhodnou myšlenku, důvtipnou práci s českým prostředím, stereotypy a detaily a především pevný režijní záměr, od něhož se neuhýbá a který je dotažen do důsledku. Oproti autorově předchozí nezávislé tvorbě je nicméně tenhle nepřehlédnutelný debut bezpochyby nasycenější. Jak filmařsky, tak myšlenkově. Zůstává hra s žánrem, zůstává ironie a sarkasmus, zůstává nepřikrášlený, místy vhodně agresivní režijní styl, přibývá něco jako sociální komentář. Ten vzniká svévolně, nenuceně. Jakmile na Tiffany půjdu podruhé, nebude to nakonec ani tak kvůli skvěle střiženým bitkám se šlahouny v duchu švankmajerovské školy, ale spíš kvůli momentům, kdy ústřední „hrdina“ názorně předvádí, jak si zbídačelá „česká nula“ v dané době a daném prostředí představuje skutečné bohatství a prestiž („Co to je?“ - „Nevim, ale maj to všichni, tak sem to koupil.“). A jak se z alkoholické trosky v běhu okolností stává spolehlivý vrah. Pokud u nás budou vznikat podobně svérázné a osobité snímky, český filmový vesmír získá na rovnováze.


btw: Jakožto autor, který se ve Full Moonu zabývá image a vizuální komunikací a propagací vůbec, přijde mi adekvátní dát plusové body za věci související s PR filmu. Tiffany nepostrádá padnoucí plakát pohrávající si s estetikou béčkových hororů, který vyloženě zdobí úchvatné logo, jež zase míří k okultismu. Chytrou hru pak uzavírá obří foto nálepka na podlaze před libovolným kinosálem, u níž se diváci mohou nechat vyfotit, ideálně s detektorem kovu. Smysl a účinnost získává tahle sranda spíš až po skončení programu, nicméně nápad a provedení je parádní. Tak.

Info

Nenasytná Tiffany
Režie: Andy Fehu, 2015
www.facebook.com/nenasytnatiffany

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace