redakce | Zprávy / Pozvánky | 17.01.2017
Jen nemnoho kolaboračních projektů dokáže dovést hudební komunikaci na úroveň, v níž začne z jednotlivých výrazů vznikat nový svébytný celek. V případě Aidana Bakera, Andrey Belfiho a Erika Skodvina se však toto porozumění zdá být zcela přirozené a samozřejmé. Už na svém debutovém albu se prezentovali dotaženou vizí, jejíž kvality následně potvrdil skvělý pražský koncert, a další nahrávky včetně aktuální desky Palace její potenciál dále rozvíjejí.
Je přitom menší zázrak, že si tvůrci na tento projekt vůbec jsou schopni najít čas. Belfi vedle své sólové produkce působí v moondogovském triu Hobocombo, případně hraje s osobnostmi, jako jsou Nils Frahm, Carla Bozulich či Matana Roberts. Skodvin vede label Miasmah, kde B/B/S/ vydávají, a kromě toho tvoří pod vlastním jménem, jako Svarte Greiner a v duu Deaf Center. Aidan Baker je aktivní jako sólový hudebník, ale stále vystupuje i se skupinou Nadja či nověji s Caudal.
Základní rozvržení v B/B/S/ je jasné: ambientní plochy vycházejí od Bakera, experimentální ruchy ze Skodvinovy kytary a za invenční rytmikou stojí Belfi. Kromě toho se nabízí upozornit na rysy typické pro vydavatelství Miasmah: potemnělou atmosféru, volné struktury skladeb a (obtížněji definovatelné) zdůraznění materiálního rozměru nástrojů. Síla B/B/S/ ovšem nespočívá ve východiskách jednotlivých hudebníků, ale až v jejich komplexní interakci.
Název aktuální desky se nabízí jako ideální metafora. Průzkum nekonečného, spletitého paláce, v němž ze tmy vystupují fascinující detaily, odpovídá improvizaci tria. Ta sice není předvídatelná, postupuje však podle vnitřních zákonitostí a je dokonale kompaktní. Tento imaginární prostor zároveň postihuje protiklady, jež jsou v hudbě B/B/S/ přítomny. Z Bakerových dronů vystupují Skodvinovy precizní hlukové ornamenty, Belfiho bicí pak už zcela opouštějí konvence a v tomto neurčitém prostoru vyloženě kreslí. B/B/S/ velice citlivě pracují s tichem a trváním – pokladnice zvuků je ohromná, v rámci skladby však každý dostává prostor, aby mohl naplno vyniknout.
Koncert otevře původem slovenský hudebník Ondrej Zajac, kterého s B/B/S/ spojuje především uměřenost a cit pro detail. Ve svém ambientním kytarovém rozjímání nechává zaznít krystalickou melancholii, využívá field recordings, ale také principy dark jazzu či New Age a má schopnost přijít s velice silným melodickým motivem. O jeho debutové nahrávce Monolith se pochvalně vyjádřil mimo jiné i magazín Wire.
Live: B/B/S/ (ca/it/no) + Ondrej Zajac (sk)
21. 1. 2017 20:00
Klub FAMU (Smetanovo nábřeží 2, Praha 1)
vstupné: 150/180 Kč
www.facebook.com/events/220381505055769
www.miasmah.com/BBS
www.ondrejzajac.com
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 18.01.2025
Pod značkou Indies vyšlo přes 800 alb a titulů mapujících kvalitní českou a slovenskou autorskou hudbu.
redakce 18.01.2025
Rock for Kamill nabídne hned několik unikátních vystoupení.
redakce 17.01.2025
Americký multiinstrumentalista, zpěvák a producent Baths je považován za přední jméno chillwave, bedroom popu či lo-fi elektroniky.
redakce 17.01.2025
Po šesti letech se do Prahy během svého evropského turné vracejí králové depresivního black metalu. A nebudou sami.
redakce 16.01.2025
Partička punx, motajúca sa okolo diy košickej scény a FNB. Začínali crustom, skončili u ema.
redakce 15.01.2025
Série živých poslechových i tanečních vystoupení na nadstandartním 4-kanálovém setupu soundsystému.
redakce 15.01.2025
Narozeniny umění se slaví po celém světě, k letošním oslavám se opět připojuje i GAMPA a Divadlo 29.