redakce | Zprávy / Nové desky | 28.12.2017
Jen o málo hudebních scénách koluje v našich končinách tolik dezinformací a mýtů, jako o té gotické. Přesto tato subkultura, vzešlá z postpunkového odkazu konce 70. let, zapustila své kořeny také u nás. Téměř nikým nepozorována roste a prospívá od Aše až k Tatrám i dnes. Dokonce je hudebně ve velmi dobré kondici a pokrývá snad všechny žánry aktuálně spadající pod gotickou subkulturu – tedy od klasického post punku, gothic roku, deathrocku a dark wave přes synthpop, coldwave a temnou elektroniku až k dark ambientu, witch house nebo neofolku.
A přesně tenhle skutečný, syrový a ničím nepřikrášlený hudební obraz české a slovenské scény roku 2017 se pokusil zachytit portál Sanctuary.cz, jediné tuzemské médium u nás, které se už třináct let gotické subkultuře věnuje jako webzine a promotér. Výsledkem je historicky vůbec první bezplatná kompilace tohoto druhu, Dark Tunes from Czech and Slovak Caves. Na výzvu k účasti na kompilaci zareagovalo téměř šedesát (!) českých a slovenských projektů, ze kterých sedm hudebních publicistů nezávisle na sobě vybralo 25 nejzajímavějších skladeb. Velmi příjemným překvapením byla pro porotu účast nejen zavedených jmen scény jako Tábor radosti, The Last Days of Jesus, Lahká Múza, Terminal State nebo legendární XIII. století (zde v podobě hosta Bratrstva Luny), ale i spousty nováčků, kteří vůbec poprvé opustili zatuchlé sklepy a zkušebny a přispěchali s velmi slibným materiálem. A přesně to byl jeden z cílů kompilace. Důvodem vzniku Dark Tunes je také snaha pomoci tuzemským projektům představit svou tvorbu širší veřejnosti u nás, ukázat skutečné hudební výrazivo gotiky a kdo ví, třeba i vzbudit zájem o tuhle scénu i mezi posluchači jiných žánrů. Stejně tak se bude kompilace šířit i v zahraničí mezi zásadními DJi, moderátory, redaktory a bloggery, aby na mapě „temné Evropy“ jasně vykolíkovala hranice našich republik a pomohla zdejším umělcům získat koncerty a kontakty i mimo naše teritorium. Pokud jste se tedy někdy chtěli aspoň ze zvědavosti nadzvednout černý závoj gotiky a udělat si na ní vlastní názor, přímo tady najdete průchod do jejích skutečných hudebních hlubin.
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.