redakce | Zprávy / Nové desky | 28.03.2024
Slovenský umělec a hudebník Džumelec, vlastním jménem Erik Sikora, vydává nové album Chvostoskoky. Album vyšlo digitálně u Bumbum Satori v distribuci Warner Music. Zároveň vychází dva videoklipy Meč času (vytvořeno v Legu) a Čaues claves (vytvořeno v excelu).
Iniciační zážitek baile funkem přinesly Džumelcovi pandemické roky strávené nad videoesejemi a videoklipy a knihami o rytmu. Pokoušel sa rozebrat rytmická schémata, kterým nerozumí a navzdory tomu ho roztancovávají. Synkopa jako přesun důrazu těžké doby na lehkou, polyrytmy jako míchání různých rytmů dohromady - tomu věnoval vlastní videoesej (Synkopa, s hlasem Pavla Klusáka), či sérii performatívních prednášek ironicky nazvaných Výchovný koncert. Brazilský baile funk míchá dědictví latinskoamerické hudby, ale k ostrým hiphopovým elektronickým beatům sampluje ústy chrlené zvuky a citoslovce, podomácky nahrávané a záměrne přebuzené.
Písně v předcházející tvorbě kladly silný důraz na text a slovní hříčky. Toto album původně vzniklo z adresáře v počítači s názvem "Rozhegané techno", kam si Sikora ukládal instrumentální taneční sety kombinující afro techno se zvuky music concréte. Až později z toho začal "vysekávat písničkovitost". Všechny nástroje, zvuky a zpěvy byly nahrány doma v garáži, v maličké vymolitanované místnosti původně určené pro kompoty, kde sa na šířku nedá ani rozpažit. Strohost elektronických beatů doplňoval ruchovými zvuky dupání, šustění paličkami, či cinkání mincemi. Zvuk alba Chvostoskoky vznikal dlouho, rozebíráním latinskoamerických a afro rytmů na prvočástice, vytvářením beatů z nehudebních zvuků a recitovaním a rapováním o drobnostech všednosti a hledání happyendů. Jindy pro něj obvyklý lo-fi garážový zvuk byl tentokrát "upgradován" o dodatečný mix a mastering Marka Buranovského (Vojdi, Raptor Koch, Drť, Srnka).
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.