redakce | Zprávy / Festivalové | 24.09.2018
Alternativa 2018 začne v sobotu 27. října v prostoru Collbenka 1704 přehlídkou digitální hlukové hudby a abstraktní elektroniky s podtitulem Blešák hluku / Pieta za Kolbenku. Dramaturgie se ujal hostující label Genot Centre (vítěze loňské ceny Vinyla v kategorii počin roku) a pozval polskou acid-technoisovou producentku Ewu Justku, jednoho z nejvýraznějších zástupců live coding/algorave scény Renick Bella nebo španělského producenta s tajemným jménem Æthereal Arthropod. Zvukovou část události doplní pietní art market koncipovaný jako pocta legendárním blešákům na Kolbence, kde budou k mání bizarní umělecké kousky od mladých výtvarníků a designérů.
Těžiště festivalu se týden nato přesune do smíchovské MeetFactory, kde se třemi večery od čtvrtka do soboty 1. – 3. 11. rozvine pomyslné gradační vlákno od soudobé vážné hudby až po noise nebo techno. První večer se ponese v duchu zádumčivého experimentu a ambientních ploch. Poprvé se v Praze představí velké mezinárodní improvizační těleso Insub Meta Orchestra, pozvání dále přijal australský multiinstrumentalista Oren Ambarchi, polský noisový folkař Jakub Ziolek aka Stara Rzeka, nebo domácí zástupci Ondrej Zajac a Dead Pigeon Dub & Escher Fucker.
Druhý večer vzdává hold tradici freejazzové improvizace. Svůj zvukový útok na sluch a všechny další orgány předvede saxofonista Mats Gustafsson v triu Fake the Facts se dvěma zástupci vídeňské avantgardní scény, kytaristou Martinem Siewertem a virtuózním turntablistou skrývajícím se pod pseudonymem dieb13. Za hranice svých nástrojů se vydá duo Spill, tedy bubeník Tony Buck z australského tria The Necks, po boku něžné Magdy Mayas, klavíristky a klavinetistky známé preparacemi a amplifikacemi svých nástrojů. Večer doplní nepřehlédnutelný elektroakustický soubor The Elks, trio Klapper/Hodgkinson/Jørgens, ve kterém se potkávají tři výrazní evropští jazzoví improvizátoři, a česká jazzcorová formace Frisk s Američanem Kenem Ganfieldem.
Poslední večer se již tradičně pohrouží do temnot. Na strastiplnou cestu za poznáním podstaty lidství se vydá Pharmakon, přední osobnost současné americké experimentální scény vycházející z tamní tradice noisu a industriálu. Sekundovat jí bude mezinárodní avantcorový ansámbl Shibuya Motors se dvěma bubenickými esy Balászem Pándim a Didi Kernem, domácí úderka Microvomit a producent Izanasz se speciálním noisovým setem. Večer završí divoženka ?Alos, známá z tribálně metalového dua OvO, a beatová konstruktérka ze Slovenska Nina Pixel.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.