redakce | Zprávy / Pozvánky | 22.09.2015
Free Jazzový festival slaví letos desetileté výročí, o hudební gratulanty tak rozhodně nebude nouze. V pražském klubu JazzTime bude páteční večer patřit dvojicím Radim Hanousek & Martin Opršál a německým zástupcům Slavin & Schmolling.
Hanousek dokončil studium jazzové interpretace na JAMU v Brně roku 2013. Aktuálně se věnuje kvartetu NOCZ norského trumpetisty Didrika Ingvaldsena (CD NOCZ & Iva Bittová, Hevhetia 2014 a Toys, Toys and Toys, Hevhetia 2013), vlastnímu autorskému projektu Dust in the Groove, experimentálnímu italskočeskému projektu Fábio Delvo quartet, soudobé vážné hudbě (Dunami ensemble, Lucie Vítková, Michal Indrák), spolupracuje s divadlem Husa na provázku, brněnskou filharmonií, podílí se na řadě dalších jazzových (Cotatcha Orchestra, mezinárodní bigband BOB, MulliGang) i nejazzových projektů (hudba pro audioknihy Albatros, divadlo Feste a D'EPOG), je také organizátorem festivalu improvizované a experimentální soudobé hudby s názvem Festival ošklivé hudby.
V moravské metropoli studoval také bubeník a perkusista Martin Opršál. Na bicí nástroje hraje od svých deseti let, po studiích na brněnské konzervatoři, během nichž se stal členem Státní filharmonie Brno, Mezinárodního orchestru Gustava Mahlera a Orchestru Evropské unie, studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde po absolutoriu pedagogicky působí v oboru melodických bicích nástrojů a komorní hry a je vedoucím katedry bicích nástrojů. Založil zde studentský Soubor bicích nástrojů, se kterým vystupoval na koncertech a festivalech v Česku i v zahraničí. V roce 1990 spoluzakládal a do roku 1997 byl stálým členem Středoevropského souboru bicích nástrojů DAMA DAMA. Soubor je vítězem mezinárodní soutěže bicích orchestrů v Nizozemsku. Jeho hudební prioritou je hra na marimbu. Pravidelně uvádí v české nebo světové premiéře řadu skladeb právě pro tento nástroj. Je členem brněnských souborů Ars incognita a Musica nova, zaměřených na interpretaci soudobé komorní hudby. Příležitostná komorní spolupráce s Josefem Horákem, Emou Kovárnovou, Alenou Veselou, Věrou a Vlastimilem Lejskovými, Irenou Chřibkovou, Jiřím Stivínem. Martin Opršál spolupracuje také na různých projektech interpretů jiných žánrů, např. se podílel na dvou CD Ivy Bittové, či na nahrávce symfonie „Stories of the Danube" jazzové legendy Joe Zawinula. V roce 2007 založil s Martinem Kleiblem soubor OK Percussion Duo. Soubor se věnuje interpretaci české a světové hudby pro bicí nástroje. Martin Opršál účinkoval sólově či v komorních sestavách mj. na festivalech Pražské jaro, Mladé pódium, Expozice nové hudby, Forfest Kroměříž, Concentus moraviae ad. S různými soubory hrál ve většině zemí střední a západní Evropy, v Japonsku a Koreji. Natočil a vydal CD „Reverberations" se sólovou a komorní hudbou pro marimbu.
Wanja Slavin se věnuje klarinetu a pianu od svých šesti let, jeho prvním učitelem byl totiž jeho otec, Hildegard Niemann. V patnácti započal studia na konzervatoři Richarda Strausse, později navázal univerzitou filmu v Postupimi. Coby hudebník získal mnoho ocenění, v současné době se zabývá komponováním a vlastními projekty Lotus Eaters, Wanja Slavin Sextet a trio Slavin / Eldh / Lillinger.
Německý pianista Marc Schmolling, syn české básnířky Inky Machulkové, studoval v Německu i USA. Od roku 2006 žije v Berlíně. Během nesčetných projektů se také setkal se Slavinem, se kterým působili v sextetu La Blue, Five Out!“. Je také spoluzakladatelem festivalu Jazzkollektiv Berlin.
Sobota bude ve znamení mezinárodního spojení Haslam/Mujačič/Láska/Hubback.
Jeden z nejlepších avantgardních saxofonistů světa, George Haslam, se především na londýnské scéně pohybuje od konce šedesátých let. Jeho tvorbu nalezenme na téměř dvou desítkách alb, stojí v čele uskupení The George Haslam Quartet. Spolu s ním vystoupí taktéž Brit, perkusista Steve Hubback, basista Jozef Láska a pianistkai a vokalistka Aida Mujačič. Z méně vzdálené ciziny dorazí německý jazzový kvartet Philm.
Free jazzová nabídka je přepestrá, nenechte si výjimečná spojení ujít.
10. Free Jazz Festival
25.- 26. 9. 2015, JazzTime, Praha
Facebook pátek
Facebook sobota
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.