redakce | Zprávy | 30.07.2021
Film, který okouzlil Joaquina Phoenixe i Paula Thomase Andersona. Pohlcující audiovizuální epos. Dílo, které posouvá hranice toho, co dovede kinematografie zprostředkovat. Takto kritici a tvůrci hovoří o snímku Gunda, který se vzápětí po své loňské premiéře na festivalu Berlinale stal jednou z nejdiskutovanějších filmových událostí poslední doby. Snímek vizionáře Viktora Kossakovského (Akvarela) z unikátní perspektivy sleduje život hospodářských zvířat na farmě. Černobílá kamera s technickou bravurou a z neuvěřitelné blízkosti pozoruje prasnici Gundu a její roztomilá selátka, jednonohou slepici a stádo krav. Celý snímek se obejde zcela beze slov a lidské přítomnosti a umožňuje nebývale intenzivní napojení na jeho protagonisty, o jejichž bohatém vnitřním životě nemůže být pochyb. V českých kinech si diváci film budou moci užít od 12. srpna.
Sen natočit film o životě hospodářských zvířat v sobě Viktor Kossakovský nesl desítky let. „Od té doby, co jsem se stal filmařem, jsem chtěl natočit film o tvorech, s nimiž sdílíme planetu, film o zvířatech jako o živoucích bytostech s vlastními svébytnými pocity. Chtěl jsem natočit film, který by se nad ně nepovyšoval, nepolidšťoval je, bez sentimentality a veganské propagandy,“ říká režisér. Sehnat financování projektu, který se nezabýval konvenčně roztomilými nebo exotickými zvířaty ale bylo náročné a zdlouhavé. Nakonec uspěl u norské producentky Anity Rehoff Larsen, následně film finančně podpořil i Joaquin Phoenix, který je známým bojovníkem za práva zvířat. Sehnat protagonistku filmu se mu pak podařilo nečekaně rychle, když na norské venkově potkal prasnici Gundu. „Otevřel jsem dveře do vepřína, přišla ke mně a já jsem hned věděl: ‚Tohle je naše Meryl Streep.‘“ nechal se slyšet Kossakovský.
Gunda přináší divákovi naprosto unikátní kinematografický zážitek, který nemá srovnání. Tvůrci při natáčení použili ty nejmodernější technologie – postavili například maketu chlívku s vyjímatelnými panely, což umožnilo snímat zvířata ze všech úhlů a z nebývalé blízkosti. Snímek se obejde bez jakéhokoliv doprovodného komentáře, zato vyniká precizním zvukem, který divákovi ještě intenzivněji přibližuje perspektivu protagonistů filmu. „Hlavní hrdinka Gunda je neuvěřitelně silná postava – nepotřebujete nikoho, kdo by vám tlumočil její emoce a zážitky. Proto jsem se rozhodl udělat film bez jakýchkoli titulků, mluveného komentáře nebo hudby. Musíte se jen dívat a nechat to na sebe působit. Pro mě je esencí filmařiny ukazovat, ne vyprávět. Když chci divákům něco říct, netočím filmy, netoužím publiku vnucovat nějaký názor. Filmy točím, když mám lidem co ukázat, aby si mohli udělat vlastní závěry,“ dodává Kossakovský.
redakce 21.12.2024
V prestížnych hudobných cenách European Festival Awards získala až štyri nominácie.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Každá z uvedených písní nabízí jinou atmosféru, většinově se ale nahrávka nachází v prostředí folku a country.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 18.12.2024
Farba hlasu a poetické texty s intímnymi príbehmi, krivdách či defektoch našej spoločnosti, mu priniesli fanúšikov na Slovensku aj v Čechách.
redakce 18.12.2024
Festival Sundance je největším festivalem nezávislých filmů ve Spojených státech a patří mezi nejprestižnější na světě, vedle Cannes, Benátek a Berlinale.
redakce 17.12.2024
Na aktuální šestý ročník se Moody Moon Noize vrací do Chomutova potřetí a pořadatelé slibují další exkluzivní lokace – například Městské divadlo nebo Bezručovo údolí.
redakce 17.12.2024
Meta and her noises se inspiruje ikonami jako Lana Del Rey, Lorde a Kate Nash.
redakce 17.12.2024
Záznamy štěstí i zármutku, nedosažených ideálů a vlastního úpadku.