redakce | Zprávy / Nové desky | 06.10.2017
Are We Now Here or Nowhere? představuje hudební spojení dvojice Hey!zeus.i a Radimo, která na tuto nahrávku přichystala netradiční fúzi jazzových struktur s hip hopem. Radimo z kapely Champion Sound (mj. bývalý support band Prago Union) londýnského producenta a rappera prvně potkal před mnoha lety přímo v Londýně, na toto setkání po letech vzpomíná takto: "Když jsem se náhodou potkal s Hey!zeusem v roce 2008 v londýnském Jazz Café, ani jsem netušil jak zásadní spojení se tím pro mě zrodilo. Po první studiové session však bylo jasno. Do té doby jsem nezažil ve spolupráci instrumentalista-producent takovou tvůrčí svobodu jako s ním. Většina tracků vznikla jako tzv. first take, nahrávám tedy to první, co mě v tu chvíli napadne, prvotní inspirace a většinou to tak i bez jakýchkoliv editů končí v této syrové formě i v tracku. Někdy bláznivě zefektováno, jindy v několika vrstvách." První společnou kompozicí se tak stal track Annunaki Ninja Trials, který vyšel digitálně již v roce 2011 a odhalili tak, kam bude směřovat jejich společné tvoření, v němž spojují free jazz, hip hop s klasičtější tváří jazzu s notnou dávkou psychedelie.
K finální podobě Are We Now Here or Nowhere? v časovém mezidobí uteklo dlouhých šest let a vydání tohoto originálního materiálu lze brát jako jakési vyústění této dlouhodobé spolupráce. Na desce se objevuje i několik dalších skvělých hráčů. Nemůže zde například chybět parťák Hey!zeuse z dua Obba Supa (vydávajícího převážně na německých labelech Sichtexot a Project: Mooncircle) Teknical Development.IS, dalšími nezaměnitelnými vokalisty jsou King Kashmere of Strange U nebo Stacy Epps, ta má na svém kontě dvě alba Ruff Draft a The Awakening. Na basovou kytaru se zde představuje Honza "Watcha" Koukal a na klávesy pak Blue Daisy (vlastním jménem Kwesi Darko), jenž má za sebou spolupráci s Trickym, Snow Ghosts a ve výčtu jeho remixù naleznete takové položky, jako úpravu hitu Night Air Jamieho Woona nebo skladby Stay the Same z dílny Bonobo.
Základem jednotlivých fragmentù, jak již bylo řečeno v úvodu, byly jam sessions, které se permanentně nahrávaly a až následně přišla etapa jakéhosi zbrušování hran. Vedle laborování se zvukem se do popředí postupně dostávala melodická preludia, ty i vytvářejí určitá překlenutí těchto ruchových smyček. Radimo se zhostil i celé řady dechových nástrojů (altový a sopránový saxofon, flétny), perkusí, klávesových nástrojù nebo dotvářel i nemálo věcí přímo pusou (hlasy, pískání). Elektronika je zde jen v náznacích a spíše figuruje v jakémsi závěsu, i jednotlivá tempa a beaty vznikaly spíše nenaprogramovanou cestou. Are We Now Here or Nowhere? promlouvá rozmáchnutou instrumentací a i samotné hlasy (nejenom hostujících protagonistù) se často stávají dalším použitým nástrojem k dotváření finální podoby dané kompozice. Jazzové roviny se prolínají od jeho free variaci přes soudobé odnože až po tu dřevní, nejklasičtější. Jejich protipólem jsou pak hip hopové stavební prvky a studiová práce Hey!zeuse.
Are We Now Here or Nowhere? je na české poměry netradiční počin, na kterém se mísí hned několik hudebních forem a žánrů. Spojení rozličných podobenství jazzu, hip hopu, samplingu, rapu a vokálních improvizací má jasně rozpoznávací znaky tvorby dvojice Radimo a Hey!zeus.i - její zvukový experiment funguje hned v několika rovinách. Výsledek této tvůrčí periody Radimo shrnuje slovy: "Miluju jeho styl produkce. Zní totálně organicky, jak živý jazzový bubeník a přesto je tak hiphopová a plná prostoru. Pro mě osobně absolutnì inspirativní hudba. Jednoznačně je to mùj nejoblíbenější producent, se kterým spolupracuji, jedině s ním si můžu ve studiu dovolit opravdu cokoliv, i sebešílenější věc, která mě napadne. A co je nejlepší, on je za to rád!" Je tedy na co se těšit.
Hey!zeus.i & Radimo
Are We Now Here or Nowhere?
www.minorityrecords.com/heyzeusi-radimo
www.championsound.cz
Foto © Veronika Donutková
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.