redakce | Zprávy / Nové desky | 21.02.2017
Zhruba tři roky zpátky to bylo pro Tomáše Kopáčka na domácí pardubické půdě téměř k nevydržení. Najít si rozumné spoluhráče v prostředí zakletém stigmatem kapel jako Vypsaná fixa nebo Ready Kirken (které na několik dekád určilo, jakým zvukem se bude místní hudebnická scéna ubírat) bylo prakticky nemožné. Václav, bubeník z jeho dočásného projektu Latvíři odjel z města. Tempelhof už to měl tou dobou dávno za sebou a nutnost stavět se před mikrofón v Black Tar Jesus poslala i tohle trio do neurčité hibernace. Dny a večery, které mohl Kopáček rozdělit na nekonečné hraní na kytaru, noční rozvážení novin a návštěvy místní kultovní hospody Nora (která smrdí postupným rozkladem a pro život v Pardubicích je téměř symbolická) zapáchaly neúnosnou monotóností a jediným východiskem se zdál být odchod z města.
V lednu 2015 se tak Kopáček sbalil a odjel do Českých Budějovic, toho času města zasílbeného progresivní hudební scéně, kterou lemovaly akce vydavatelství Naab, promoterské aktivity Jardy Bašty pod hlavičkou Ostinato a k nim přidružené kapely jako Microvomit, Depakine Chrono, Nuly anebo Stárneš. V Budějovicích okamžitě spojil síly s basákem Sokolíčkem (Microvomit) a bubeníkem Bejbišem, který se na jih přesunul krátce před tím a s nímž Kopáček už natočil první album Black Tar Jesus Who's The Freak When Days Are Bleak (std n°03). Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat a kapela, kterou pojmenoval nápis na zapalovači. India debutovala v březnu téhož roku koncertem na strahovské sedmičce po boku Purling Hiss (US, Drag City) a další budějovické senzace Nuly.
Úkrok od tradiční písničkové formy byl jednoznačný už od jejich prvního koncertu: India směřuje spíš k minimalistickému drilu, motorické rytmice, ohlíží se za pionýry německého krautrocku. Je postavená na důvěrné komunikaci, jemných nuancích a změnách temp, téměř neznatelných přechodech v kytarových melodiích, rozvolněných gradacích a důsledné práci s atmosférou. Přesně v tomhle stylu se nese i jejich prvotina, kazetový split s budějovickými Kidney Trauma, který vyšel v červnu na festivalu Noise Party, který v rechelské kotlině pořádá sdružení Naab.
Jejich aktuální počin, dlouhohrající debut, který vyšel na vinylu a limitované kazetě u Stoned to Death (std n°55) pak přímo navazuje na kazetovou prvotinu, byť je mnohem razantnější v rytmické zátěži a trio se tu prezentuje v mnohem vyhranější formě. Edice 250 vinylových desek vyšla s obalem Davida Fesla, na přední straně s fotografií objektu, který vznikl přímo pro účely nahrávky, na druhé straně s tiskem, o kterém se mohou do konce věků vést spekulace, zdali je to stereogram. O čem se spekulovat nemusí ani na chvíli je fakt, že opusit Pardubice bylo pro Kopáčka zdaleka nejlepším krokem vpřed.
India
www.facebook.com/StonedToDeathRecords
www.stoned-to-death.bandcamp.com
Foto © Zuzana Malá
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.