redakce | Zprávy / Pozvánky | 29.03.2017
Další vydání česko-slovenského večera alternativních kapel připravila Fléda na 20. dubna. Ze Slovenska přijedou Korben Dallas s novým albem Stredovek prozrazujícím klidnější a vyrovnanější etapu svého vývoje. Koncert je součástí stejnojmenného turné, na němž kromě novinek a singlu Oranžová, jenž předcházel vydání alba, zazní starší oblíbené písně Korbenů. Fanoušci alternativního rocku se mohou těšit na jejich hosta, oceňovanou českou kapelu Houpací koně v čele s Jiřím Imlaufem.
Fléda uvádí dalšího zástupce úspěšného slovenského indie vydavatelství Slnko Records. Po monumentálních vystoupeních se Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu, z něhož vzešlo živé album Kam ideme (2015), se bratislavské trio Korben Dallas vrátilo do studia, aby natočilo pátou desku Stredovek (2016). "Slovo středověk evokuje různé obrazy a pro každého může znamenat něco jiného. Pro mě symbolizuje střední věk. Dále ve mně evokuje tmu, zimu a surovost, ale v tom dobrém slova smyslu bez laminátů a příkras. Když jsi ve středověku, dotýkáš se jen surových materiálů a žiješ v takovém surovém prostředí. Ta surovost je podle mě i na tom albu, resp. je jí tam dost v tom smyslu, že tam nejsou použity žádné digitální věci, ale čistě jen nástroje," komentoval název desky zpěvák a kytarista Korben Dallas Juraj Benetin v březnovém rozhovoru pro iReport.cz.
Stredovek je velmi různorodá ale zároveň kompaktní a vyzrálá nahrávka plná pokory, sebereflexe a nadhledu. V nahrávacím studiu se trojice Korbenů rozrostla o hostujícího kytaristu Ľuba Petrušku (člena další populární slovenské kapely Chiki Liki Tu-a) a klávesáka Miloše Brunclíka. Úvodní skladba Tvrdý je slovní hříčkou zasazenou do rytmicky komplikovaného podkladu a kytarových riffů Ľuba Petrušky. Elektrizující poloakustickou miniaturu Vietor s dominujícím barytonem Juraje Benetina doplňují vokály dívčího pěveckého sboru Cambiar La Música. Nejtvrdší polohu alba reprezentuje singl Oranžová a skladba Múry opatřená textem bubeníka Oza Guttlera. Hudební nespoutanost vracejí na zem civilní a upřímné texty baskytaristy Lukáše Fily, které svou nápaditostí, originalitou a otevřeností vytvářejí typickou korbenovskou poetiku (Nič sa nepýtaj, Ako para, Stromy) reprezentovanou intimním přednesem charismatického Juraje Benetina. Text art rockové skladby Vzdať sa je dílkem slovenské novinářky Jany Shemesh a píseň 95 si otextoval sám Juraj Benetin.
Ústecká alternativní rocková kapela Houpací koně patří již více než dvacet let k mediálně méně nápadným, ale muzikantsky výrazným položkám na seznamu české nezávislé scény. Na podzim vydala silné, působivé a temné album Kde jsou mý přátelé dneska (2016). Vychází z fascinace ústeckým geniem loci a rozvíjí svébytnou lokální poetiku, která je poznávacím znakem kapely již od roku 2003 (Písně z bistra). "Chtěli jsme zachytit to, co v poslední době žijeme, co se kolem nás děje. Chtěli jsme aktuální album, v hudbě i textech,“ řekl v rozhovoru pro Ústecký deník Jiří Imlauf, kytarista, zpěvák a zakládající člen kapely. Deska vznikala rok a půl a je věnována „všem, co utíkaj z domova a jsou na cestě. Všem, který místo řečnění dělaj něco pro ty, kdo jsou na tom hůř než oni." Motiv útěku je v textech všudypřítomný. Jejich výhradním autorem je Jirka Imlauf, spisovatel a učitel. V roce 2016 mu vyšla kniha s dvojznačným názvem Ústí hlavně, která jeho ambivalentní vztah k domovskému městu více než vystihuje.
Hudebně se na albu podíleli všichni členové kapely včetně producenta Honzy Brambůrka. Své nejlepší nápady nahrávali na mobily a vytvářeli z nich banku nápadů. Z ní pak na zkouškách a ve studiu tvořili nové písničky. Důležitou změnou v tomto směru znamenal příchod nového člena kapely v osobě všestranného multiinstrumentalisty Pavla Nepivody. Ten se výrazně podepsal na širokoúhlém zvuku s využitím akustických nástrojů v písních Nečekat nebo Devadesátka a podobě prvního singlu Tesaři s nasamplovanými zvuky práce řemeslníků. Klip k němu natočil David Menzel, který stejným způsobem spolupracoval s Kittchen nebo urban folkovým projektem Kieslowski Davida Pomahače, bývalého letitého člena Houpacích koňů. Novinkové album navazuje na předchozí desku Everest (2013) nominovanou na hudební ceny Vinyla, Apollo a Anděl.
Korben Dallas (sk)
Support: Houpací koně
20. 4. 2017 20:00
Fléda Club, Brno
www.facebook.com/events/177135409438441
www.facebook.com/fledaclub
Foto © Valentína Nídelová
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.