redakce | Zprávy / Festivalové | 26.06.2021
Necelé dva měsíce před konáním 9. ročníku odhalil organizační tým Noir Film Festivalu kompletní program. Během pěti festivalových dní (od 18. do 22. srpna) bude v pěti interiérových sálech a na nádvoří hradu Český Šternberk uvedeno padesát projekcí napříč osmi programovými sekcemi.
Dříve anoncovaná hlavní programová sekce Noir bez předsudků čítající pětici amerických filmů z let 1947–1951, které tematizují rasovou nenávist a xenofobii, bude ve Zvláštním uvedení doplněna nedávným celovečerním debutem americké režisérky Meliny Matsoukas Queen & Slim (2019) pojednávajícím o milenecké dvojici, která se ocitne na útěku před zákonem poté, co v sebeobraně zavraždí rasistického policistu. Zvláštního uvedení se dočká i snímek Na nebezpečném území (1951), který na začátku své režijní dráhy natočil Nicholas Ray, jenž se později proslavil Rebelem bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem v hlavní roli. Na zasněžený venkov netradičně zasazený noir Na nebezpečném území je poctou hereckému umění Idy Lupino, jejíž režijní tvorbě je letos věnována retrospektivní sekce.
Ke zdravotním hendikepům – psychickým traumatům a fyzickým zraněním – se vztahuje i programová sekce Ztráta paměti představující rozličné příběhy válečných veteránů. Nejen tyto snímky pomůže vsadit do širšího kontextu hollywoodské kinematografie dokument režisérky Jenni Gold CinemAbility: The Art of Inclusion (2018), který prostřednictvím série rozhovorů a bohatého korpusu ukázek mapuje proměny zobrazování postav s postižením v hollywoodských filmech. Vedle klasických filmů noir 40. a 50. let Noir Film Festival každoročně představuje i revizionistické noiry postklasické fáze. Po loňské sekci věnované tvorbě Davida Lynche se v letošním programu objeví čtveřice snímků v režii bratří Coenových. Všechny čtyři filmy v programu – Zbytečná krutost (1984), Millerova křižovatka (1990), Fargo (1996) a Muž, který nebyl (2001) jsou originálními variacemi na film noir a demonstrují vynalézavost bratrů Coenových v konstrukci příběhů tematizujících vášeň a zločin jako spojité nádoby, z nichž je patrný jejich obdiv pro autory tzv. drsné školy Jamese M. Caina, Raymonda Chandlera a Dashiella Hammetta.
Také letos nabídne program festivalu československé filmy, které různou měrou nesou noirové prvky, ať už je to tísnivé drama Romeo, Julie a tma (1959) podle slavné novely Jana Otčenáška či psychologické drama s prvky detektivky Ošklivá slečna (1959), v němž excelují Dana Medřická v roli přísné účetní revizorky a Karel Höger jako redaktor nakladatelství. Dusnou atmosférou plnou nevyřčeného očekávání prostoupená Závrať (1962) Karla Kachyni pro změnu disponuje neotřelými hereckými tvářemi Evy Šolcové a Petra Skály. Téma „démon alkohol“, které dlouhodobě rezonuje napříč filmy uváděnými na Noir Film Festivalu, znovu otevře komorní drama Františka Vláčila Hadí jed (1981) s Josefem Vinklářem v roli alkoholika, jemuž jako naděje na změnu vstupuje do života jeho energická dcera v podání Ilony Svobodové, která snímek v sobotu 21. srpna osobně uvede. Zpestřením programu bude němý film J. S. Kolára z rudolfinských dob Příchozí z temnot (1921), který se bude promítat s živým hudebním doprovodem violoncellistky Terezie Kovalové.
Jako poctu dlouholeté patronce festivalu, letos zesnulé herečce Haně Maciuchové, festival uvede dvě televizní inscenace: Muže v osidlech (1973) a Načasovanou smrt (1981). Prvně jmenovaná adaptace detektivního románu Hugha Wheelera v režii Jiřího Sequense pojednává o malíři snažícím se očistit své jméno ve městě, kde je neoblíbený. Velkou měrou mu pomáhají děti, pro něž je hledání skutečného vraha hrou. Načasovanou smrt podle adaptace románu Richarda Lockridge natočil režisér Zdeněk Kubeček a jak název napovídá, zápletka se točí kolem rafinované vraždy související s konkurenčním bojem a tlaky na nezávislou americkou televizi.
Noir Film Festival
18.–22. 8. 2021
Český Šternberk
web festivalu
foto © se svolením NFA a Noir Film Festivalu
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.