redakce | Zprávy / Nové desky | 22.08.2023
Trio kytaristy Davida Dorůžky, flétnisty a zpěváka Roberta Fischmanna a hráče na bicí nástroje a perkuse Martina Nováka vydává album Gilgul (hebrejské slovo pro koloběh nebo cyklus) s hudbou na pomezí world music a jazzu, které těží z bohatého odkazu židovských hudebních tradic. Částečně tak hudebníci navázali na album Davida Dorůžky Autumn Tales (2016, Animal Music), vyznamenané cenou Anděl za nejlepší jazzové album roku a také v odborné anketě Českého rozhlasu Jazz.
Trio vzniklo na sklonku roku 2020 s cílem vytvářet novou hudbu, která by rozvíjela různé židovské hudební tradice, které se během mnoha století vyvíjely v různých regionech Evropy i Blízkého Východu. Všichni tři hudebníci se ovšem židovské hudbě věnovali již dříve, například ve spolupráci s izraelským hudebníkem Yairem Dalalem nebo s americkým multiinstrumentalistou Alanem Bernem. Nové seskupení ovšem vyniká nebývale originálním pojetím a zvukem, opírajícím se jak o nezvyklou instrumentaci, tak o fakt, že i s tradičněji znějícím materiálem hráči pracují s neobyčejnou volností. A tak se snadno přihodí, že liturgické chasidské nápěvy z východní Evropy se potkávají s melodiemi ze středověkého Španělska a aškenázské písně v jazyce jidiš můžeme slyšet bok po boku s inspiracemi newyorskou downtown scénou. Trio v několika skladbách doplňují saxofonisté Marcel Bárta a Luboš Soukup a trombonista Štěpán Janoušek.
„Podstatným jménem gilgul většinou v hebrejštině rozumíme gilgul nešamot, neboli stěhování duší. Tato myšlenka, v židovství mírně kontroverzní, pochází z kabaly. Podle tradice duše putují z těla do těla a plní tak svou roli v rámci tikkun olam, nápravy světa. Jedním z běžných významů slova gilgul je skutečně “cyklus”. Ať už jsme věřící, nebo ne, svůj život si vykládáme a měříme jej pomocí cyklů, ať už přírodních či umělých. Hebrejský kalendář, založený na lunisolárním cyklu, opisuje kružnici, která ohraničuje obsah naší nahrávky. Jejím pomyslným těžištěm je to, čemu se v našich končinách říkalo Mitteleuropa, přesněji řečeno místní tradice synagogální hudby, neboli středoevropského nusachu“, přibližuje inspiraci židovskou tradicí a koncepční rámec alba Robert Fischmann.
Album vychází 1. září 2023 v rámci Edice Animal Music 2023. Slavnostní uvedení alba proběhne 22. září v rámci koncertu v pražském klubu Jazz Dock za účasti hostující dechové sekce.
redakce 03.12.2024
Cyklus Trobairitz obsahuje zhudebněnou poezii osmi jihofrancouzských autorek různých stylů a forem a představuje nám středověké ženy.
redakce 01.12.2024
BRCL vypráví o překonávání strachu, o soužití se živly i boji s nimi, o samotě a oproštění.
redakce 24.11.2024
Petra Mazocha a Jiřího Libánského spojuje piano, obrazotvornost a touha nechat hudbu svobodně promlouvat.
redakce 24.11.2024
Nahrávka sa nesie zväčša v pomalšom tempe, má popovú štruktúru, ale ozvú sa občas aj džezové ši swingové vplyvy.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.