redakce | Zprávy / Nové desky | 26.05.2020
Lament je ambiciózní projekt Cermaque na kterém se podílely tři desítky hudebníků a producentů.
Jubilejní desátá studiová deska písničkáře Jakuba Čermáka překračuje hranice žánrů i stylů a to i díky dlouhé řadě hostů jako jsou Tomáš Tkáč, Karlsson, Aid Kid, Jan Kratochvíl (Dva) nebo kapela Květy. Kytaru nahradila originální elektronika, folkový zpěv se rytmizuje do alternativního rapu, nad bouřemi bitů se vznášejí dívčí chóry, soucit střídá vztek, empatie válčí proti samotě a odcizení. Tohle není žaloba, ale žalozpěv, tohle je Lament.
„Často poslouchám francouzský a anglický rap a chyběla mi v češtině deska, která by byla názorová a aktivistická, ale zároveň ne ramenatá, která by byla drzá, ale zároveň sociálně citlivá a empatická, rapová deska s texty, z jejichž jazyka a obraznosti by nemusel posluchač mít osypky. Pár let trvalo, než jsem sebral odvahu a čas takovou vysněnou desku zkusit natočit sám. A to navzdory skutečnosti, že rapovat vlastně neumím,“ tvrdí Čermák. Na čtrnácti skladbách Lamentu spolupracovalo osmatřicet lidí. Téměř každého tracku se zhostil jiný producent či beatmaker, výraznou stopu na Lamentu kromě výše zmíněných producentů nechali např. i Ondřej Slavík (Zrní) nebo Elshish (Budoár staré dámy). O ženské vícehlasy se zasloužil brněnský sbor Tulení kůže i řada hostujících zpěvaček, uslyšíte tu také přátelé, kteří autora v minulosti doprovázeli naživo, např. Kaiu Macha, francouzské manžele Reberovi nebo Toma Háčka (Listolet). O závan rapu skutečného se postaral teplický ďábel David Vinkler alias Echo.
„Zásadním a jednotícím spolupracovníkem na desce byl Ondřej Ježek, u kterého jsem nahrával většinu vokálů a který průběžnými vhledy, kreativní kritikou i náročným finálním mixem dal téhle jinak celkem kolážovité desce jednotný zvuk a jasnou vizi. Ondra má na desce dokonce i svůj vlastní beat, asi nejdivočejší a nejbombastičtější věc s názvem Za hranou,“ upřesňuje Jakub Čermák a pokračuje: „Pokusili jsme se natočit co nejživější desku o jedné umírající epoše. To album je angažované, ale nakonec zase veskrze osobní, plné otázek. V posledku stejně všichni zápasíme s těmi nejvnitřnějšími a nejosobnějšími traumaty a démony - i když se démoni velice příbuzní zrovna prohání i světovou politikou a ekonomikou.“
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.
redakce 18.10.2024
Kolekce skladeb je oproti předchozím výstupům méně zvukově agresivní, místy až písničková. Klang-und-Krach.
redakce 16.10.2024
Album Vilma skúma témy času, spomienok a medzigeneračných vzťahov.
redakce 16.10.2024
Písnička je čisté dark country a z velké části se inspiruje atmosférou první řady TV seriálu True Detective.
redakce 15.10.2024
Bláznivé a groteskné syntetizátorové objatie s dadaistickým textom je venované Hudbe.