Zprávy

Pionýři a roboti aneb československá ilustrace v temném období

Pionýři a roboti aneb československá ilustrace v temném období

redakce | Zprávy | 23.03.2017

Na 50. až 70. léta se v souvislosti s ilustrací nostalgicky vzpomíná jako na zlatý věk. Nová kniha Pionýři a roboti zasazuje nejen obrázky z dětských časopisů do společenského kontextu. V socialistickém Československu vznikaly výjimečně upravené a působivě ilustrované knihy zejména proto, že jejich autoři museli volnou tvorbu tvořit jen do šuplíku. Problémová knižní obálka mohla skončit až na stole ministra kultury.

Objevná monografie badatelů v oblasti výtvarné kultury Jana Šrámka a Pavla Ryšky mapuje zlatou éru československé ilustrace, kdy po létech stalinistického socialistického realismu začaly do vizuální tvorby pronikat nejprogresivnější postupy. Do té doby se v podstatě každý vizuální obraz posuzoval ve vztahu k věcné správnosti - například obrázky „melancholických vojáků“, které v roce 1952 nakreslil Kamil Lhoták pro Mateřídoušku, sklidily výsměch za to, že neodpovídají předpisovým postojům ani aktuální výzbroji lidové armády.

Celá síť státních nakladatelství profitovala ze spolupráce s vynikajícími umělci, kteří vzhledem k politickým okolnostem nemohli veřejně prezentovat vlastní volnou tvorbu. Díky této skutečnosti vznikaly v socialistickém Československu výjimečně upravené a působivě ilustrované knihy. Přestože karikaturisté a ilustrátoři měli v polovině 50. let jen velmi málo příležitostí seznámit se s vývojem kresleného humoru v západní Evropě a ve Spojených státech. Podle Jaroslava Maláka, který patřil ke kmenovým kreslířům Dikobrazu, bývaly časopisy Punch nebo New Yorker přísně střeženy šéfredaktorem. Kdokoliv si je chtěl vypůjčit, upadl do podezření, že pošilhává po nežádoucích vzorech.

Proč v titulu kromě pionýrů figurují i roboti? Nejde jen o popularitu seriálu Robot Emil z roku 1960, který vycházel také jako komiks v ABC, ale o masivní nástup domácích spotřebičů na počátku 60. let a s tím spojenou dobovou inzerci, která výrazně promlouvala do vizuální kultury a inspirovala také ilustrátory. Například kresby Emanuela Kupčíka, napodobující škrabací technikou staré xylografické reprodukce fotografií, posloužily jako zdrojový materiál koláží Jiřího Kalouska a Miroslava Liďáka. Oba vystřihovali z inzerátů národního podniku Elektro-Praga Hlinsko obrázky Pragomixu a vysavačů Standard nebo Pluto, jemuž se přezdívalo „Vajíčko“, aby je použili v karikaturách a komiksech.

Příběh ilustrace a jejích tvůrců se v Ryškově a Šrámkově knize odvíjí na pozadí všudypřítomné cenzury. V roce 1970 se chystalo vydání hororových povídek Miloslava Švandrlíka Draculův švagr s ilustracemi Jiřího Wintera. Na obálce měl být obrázek starého upíra, který svírá v pažích nahou dívku a prokusuje jí hrdlo. Ačkoliv byl už jednou schválen, nikdo si v době přituhující cenzury netroufal dát pokyn k tisku. Návrh obálky proto doputoval až na stůl ministra kultury Miloslava Brůžka, který prý bezpodmínečně trval na tom, aby se slečna oblékla. Sám také navrhl řešení: modrou propiskou zamaloval ženské tělo uvnitř silných kontur a vyrobil tak přiléhavý latexový obleček. Winter ovšem pojal navrženou úpravu po svém a budoucí upírce nakreslil lehounké negližé. Výsledek byl nakonec rafinovanější a dráždivější než původní návrh.

Ne vždy měl zásah režimu tak komický nádech. V 70. letech byly například ze škol celoplošně staženy učebnice ilustrované výtvarníky, kteří buď z Československa emigrovali, nebo se během pražského jara výrazně angažovali na straně reformistů. Děti tak přišly o vlastivědy s obrázky Jana Brychty a Vladimíra Fuky nebo o učebnice matematiky (početnice) s kolážemi Adolfa Hoffmeistera.

Info

Ryška, Pavel - Šrámek, Jan - Pionýři a roboti (Paseka, 2017, dotisk)

www.paseka.cz/ryska-pavel-sramek-jan-pionyri-a-roboti-ceskoslovenska-ilustrace-1950-1970/produkt-4528/

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nový singl sunnbrella

redakce 05.02.2025

David Žbirka alias sunnbrella vydává videoklip o toxické lásce a sebezničení.

Farabi Toshiyuki Suzuki a Blind Ruler Cursed Land v Recyklu

redakce 05.02.2025

Japonský umělec, DJ a hudebník hraje na několik tradičních i elektronických nástrojů (shamisen, kytara, baskytara, syntezátory, perkuse), z nichž některé si sám vyrobil.

Festival Slunovrat přiveze projekt Komara

redakce 05.02.2025

Spoluhráči King Crimson či Stinga jsou třešničkou na pestrém dortu opavského festivalu.

Vychází nová deska Viah

redakce 04.02.2025

Release zabývající se intervencemi v portugalském městečku, interakcemi s okolím, společnými improvizacemi a tvorbou.

Aiko s novým singlem

redakce 04.02.2025

Singl Cleopatra má i vizuální zpracování, kterého se chopila Kiti Wullich.

Finneas na Colours of Ostrava

redakce 04.02.2025

Sólová tvorba Finnease se na rozdíl od spolupráce v sourozeneckém duu soustřeďuje více na práci s živými nástroji a kapelní přístup.

Brno není New York

Darja Moravová 03.02.2025

Z Brna si všichni rádi děláme srandu, ono to teda vzhledem k titulkům typu „Muž z Brna vystrašil sousedku krtkovým dortem“ ani moc jinak nejde.

Ari Eldjárn a hřejivý stand-up

redakce 03.02.2025

Stejně jako dokázal islandský nároďák porazit ten anglický, poráží Ari Eldjárn frontu komiků z mnohem větších zemí.

Festival Boskovice zveřejňuje první jména

redakce 03.02.2025

O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku.

Heartnoize lákají na Two Shell, LUCI, Shovel Dance Collective nebo Raüla Refreeho

redakce 02.02.2025

Barcelonský producent a skladatel Raül Refree se pohybuje na pomezí experimentální hudby, populární produkce a filmových soundtracků.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace