redakce | Zprávy / Festivalové | 17.04.2024
Brněnský hudební festival Pop Messe, naše přední akce zaměřená na současnou pop, elektronickou, rap a indie scénu, která proběhne od 25. do 27. července, zveřejňuje téměř finální podobu svého historicky nejrozsáhlejšího line-upu.
Vedle již oznámených Sleaford Mods, GusGus, Kiasmos v létě do Brna přijedou například Leftfield, Warhaus, Casisdead, Partiboi69, Marie Davidson, Blawan nebo Armand Hammer. Celkově vystoupí přes padesát zahraničních i domácích kapel, hudebníků a DJs. Festival se také stěhuje do většího areálu brněnského Velodromu a jeho okolí na výstavišti BVV, který nabídne sedm nejen hudebních scén - od velkých venkovních až kryté klubové. Program vedle koncertů a party zahrne nově i mezinárodní konferenci a třeba Kinostage České televize.
Letošnímu line-upu vévodí britští králové devadesátkového i současné taneční scény Leftfield. „Leftfield natočili totální albové klasiky Leftism nebo Rhythm and Stealth s hity jako Open Up, Dusted nebo Afrika Shox. Objevili se ale také na soundtracku k Trainspottingu a remixovali Davida Bowieho,” přibližuje programový ředitel festivalu Tomáš Kelar. Warhaus původně vznikli jako vedlejší projekt Maartena Devoldereho, zpěváka a skladatele belgické poprockové skupiny Balthazar. „Warhaus se postupně stali kultovní skupinou všech, kteří v alternativním rocku hledají oporu pro své temné stavy,” říká Kelar.
Jako čerstvý držitel Brit Awards přijíždí do Brna aktuální senzace britského rapu maskovaný londýnský rapper Casisdead. Australský hudebník Partiboi69 o sobě tvrdí, že je víc než jen DJ a producent, místo toho se prohlašuje za „proroka“ a „ikonu“ a na YouTube ho následují statisíce fanoušků. Kanadská hudebnice a producentka Marie Davidson vytváří chytlavou klubovou hudbu napěchovanou provokativními politickými tématy. „Míchá slogany mluveného slova, taneční slast a znepokojující prvky disonancí,” dodává Kelar. Mezi různými současnými mutacemi post-dubstepu, UK bass a techna je rozkročený Jamie Roberts aka Blawan, který patří mezi absolutní špičku současné britské klubové hudby. Pod hlavičkou Armand Hammer se skrývají newyorští rappeři billy woods a ELUCID, „spasitelé newyorského rapu a kronikáři společenského rozpadu.”
A i další nabídka zahraničních jmen je letos výjimečná: na Pop Messe přijede spoluzakladatel a polovina švédského dua The Knife Olof Dreijer, belgická elektro-soulová zpěvačka Charlotte Adigéry s producentem Bolis Pupulem, britský saxofonista, skladatel, básník a aktivista Alabaster DePlume se spirituálním jazzem, dubem a minimalismem, rakouský syntezátorový guru Dorian Concept a jazzový bubeník a producent Cid Rim s třaskavou fúzi elektroniky a jazzových polyrytmů, kanadský trance a techno producent Nathan Micay míchající elektroniku se zvukem bendža, londýnská hudebnice s pakistánskými kořeny Nabihah Iqbal vydávající na labelu Ninja Tune, jedna z největších polských rappových hvězd Zdechły Osa nominovaný dvakrát na hudební cenu Fryderyk a belgická dvojice Asa Moto čerpající z dřevního elektrosoundu a diska.
Američtí Hotline TNT předvedou vzdušný shoegaze střižený power popem a emo, německé „psychedelic ghetto rave“ trio Carl Gari se na pódiu sejde s egyptským básníkem, hudebníkem a uhrančivým zpěvákem Abdullahem Miniawym. Londýnský Iglooghost přiveze do Brna svoji image výstředního elektronického vědátora kříženého s laptop-punkerem. John Maus, americký hudebník a performer, se stal jedním z hudebníků vlny tzv. hypnagogického popu, oslavovaným experimentátorem s formátem provinilých potěšení. Jonas Rönnberg aka Varg2TM je švédský titán klubové techno hudby, DJ a producent s obrovským vlivem v současném tanečním undergroundu. Bad Nerves, pětičlennou powerpop-rock´n´rollovou kapelu z východního Londýna, obdivuje i Mick Jagger z The Rolling Stones, který o ní prohlásil, že je to „nejlepší kapela na planetě”.
Dublinská rocková pětice Gurriers přiveze syrovou post-punkovou smršť s ohlasy noise rocku i shoegaze. Nebude chybět ani mystika starých tanečních rituálů peruánského DJ a producenta Ceasara Chunka skrytého za vlastnoručně vyrobenou maskou. Žhavými beaty z Brazílie roztančí návštěvníky DJ Cashu, která je důležitou postavou undergroundové queer scény v Sao Paolo. Slovenští sousedé budou mít na Pop Messe zastoupení v osobě slovenského producenta, multiinstrumentalisty, zpěváka a DJ FVLCRVM, pop-rockových Billy Barman, držitelů sedmi ocenění Radio_Head Award, a drum´n´bass popových Meowlau x Val.
Z domácí scény na letošním Pop Messe zahrají Bert & Friends, DVA, František Skála a Provodovjané, The Ecstasy of Saint Theresa, 1flfsoap, Anna Vaverková, Badfocus, Burian, Dukla, Rohony, Hrtl, Mat213, Mucha a také virtuální hvězda Nivva, anonymní projekt pražské hudebnice a grafičky pracující v oblasti 3D technologií.
více o festivalu zde
redakce 17.01.2025
Hudba Jungle Debris sahá od hravých písniček a dronového minimalismu přes disonantní lyriku až k intenzivním a naléhavým projevům.
redakce 16.01.2025
Róisín Murphy je královnou třpytek, flitrů a opojného disco eskapismu.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
redakce 09.01.2025
Sedm setů, z nichž jeden tentokrát zavítá ze Slovenska a hned dva budou mít světovou premiéru.
redakce 06.01.2025
Mezi první oznámená jména patří Daniel Romano's Outfit, kanadská punk-rock’n’rollová senzace známá nespoutanou energií a hypnotickými melodiemi.
redakce 06.01.2025
Jeho nové EP Last Child in the Woods mísí klavír se syntezátory, smyčci a dechovými nástroji.
redakce 05.01.2025
Oba se nebojí kombinovat klubové beaty s náladotvornou atmosférou, ambientními plochami a špetkou postrockové emocionality.
redakce 05.01.2025
Sobotní lineup ozdobí nejen kanadská Alanis Morissette, ale také tři české zpěvačky.
redakce 04.01.2025
Britští revolucionáři, kteří na festivalu oslaví neuvěřitelné půl století na hudební scéně (s několika přestávkami), se představí ve staro-novém složení.
redakce 24.12.2024
Justice v roku 2024 pripravili svoju novú live show, kde sú zahrnuté aj skladby z ich nového albumu Hyperdrama.