redakce | Zprávy / Pozvánky | 19.05.2016
Výbuch hudby a tance, cirkusu a filmové představivosti Emira Kusturici, tak vnímáme kanadsko-kolumbijskou kapelu Gypsy Kumbia Orchestra. Dánský houslista Harald Haugaard se představí s manželkou, zpěvačkou Helene Blum a rakouskou houslistkou Julií Lacherstorfer. A kvartet klavíristy Uriela Hermana odkryje tajemství současného úspěchu moderního izraelského jazzu.
V čem spočívá Haugaardova originální nevšednost? Určitě v tom, že má v povaze hráčskou expresivitu i melodické vábení: ale hlavním důvodem, proč je považován za jednoho z nejlepších světových houslistů, bezesporu zůstává jeho osobní přístup k dánské tradiční hudbě. Leitmotivem instrumentálně strhujícího loňského alba Lys og Forfald (Light and Decay), na kterém zpívá také Helene Blum, se staly příběhy z cest a setkání s neobyčejnými lidmi. Na Folkovkách nám Haugaard proto poprvé po svém boku představí rakouskou houslistku a skladatelku Julii Lacherstorfer, nasávající do lidové alpské hudby jazz, zvukové experimenty a studia improvizace u Andi Schreibera.
Uriel Herman hraje přesně ten druh oslnivé hudby, kdy sedíte jako přikovaní a očima hledáte u přátel pomoc s otázkou: co to jako je? Izraelský jazz, dozvíte se. Nicméně, zahrnout rockem a vlivy Blízkého východu prokrvené melodické skladby osmadvacetiletého klavíristy a zpěváka Uriela Hermana pouze do kolonky jazz, znamená uchýlit se k velkému zjednodušení: pokud znáte kontrabasistu Avishaie Cohena a libanonského trumpetistu Ibrahima Maaloufa, zkuste si představit, že by se zázrakem proměnili v jednoho a vyjde vám z toho do značné míry Uriel. Podobné postoje zaujímají Hermanovi spoluhráči: kontrabasista Avri Borochov mistrně ovládá i arabskou loutnou oud a zkušenosti čerpal u klasiků, geniálního flamenkového klavíristy Dorantese i divokých Alaev Family. A saxofonista Uriel Weinberger s bubeníkem Haim Peskoffem patří k nejvytíženějším hráčům v Izraeli.
Kolumbijská cumbia a balkánská dechovka - dva rytmičtí zabijáci - k tomu čtrnáctičlenná skupina hudebníků, tanečníků a cirkusáků propadlá potřebě prosazovat občanskou neposlušnost revoluční zbraní: nakažlivě odvázaným mejdanem. Ve vibrujícím kolektivním šílenství Gypsy Kumbia Orchestra zároveň převládá pódiový chaos, založený na principu řízené improvizace v rámci předem dohodnuté choreografie kolumbijské tanečnice Carmen Ruiz. Svobodomyslná komunita Gypsy Kumbia Orchestra nerespektuje běžné zvyklosti: navzdory trendu hudebního průmyslu snižovat počty členů skupin se neustále rozrůstá.
Stala se senzací a pýchou kanadského showcase festivalu Mundial Montreal, získala cenu za nejlepší koncertní kapelu a album Revuelta Danza Party bylo letos nominováno na nejvyšší kanadskou hudební cenu Juno Award v kategorii world music.Žádný magický realismus pro kapelu zásadního inspiračního zdroje - Márquezův román Sto roků samoty - ale halucinogenní surrealismus! Zkrátka gypsy cumbia.
Folkové prázdniny 2016
23. - 30. 7. 2016
Zámek, Náměšť nad Oslavou
www.folkoveprazdniny.cz
www.facebook.com/folkoveprazdniny
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 18.01.2025
Pod značkou Indies vyšlo přes 800 alb a titulů mapujících kvalitní českou a slovenskou autorskou hudbu.
redakce 18.01.2025
Rock for Kamill nabídne hned několik unikátních vystoupení.
redakce 17.01.2025
Americký multiinstrumentalista, zpěvák a producent Baths je považován za přední jméno chillwave, bedroom popu či lo-fi elektroniky.
redakce 17.01.2025
Po šesti letech se do Prahy během svého evropského turné vracejí králové depresivního black metalu. A nebudou sami.
redakce 16.01.2025
Partička punx, motajúca sa okolo diy košickej scény a FNB. Začínali crustom, skončili u ema.
redakce 15.01.2025
Série živých poslechových i tanečních vystoupení na nadstandartním 4-kanálovém setupu soundsystému.
redakce 15.01.2025
Narozeniny umění se slaví po celém světě, k letošním oslavám se opět připojuje i GAMPA a Divadlo 29.
redakce 15.01.2025
Osobitá estetika soudobého francouzského chansonu, obohacená i vlivy východoevropské lidové hudby, rock’n’rollu nebo rapu.