redakce | Zprávy / Nové desky | 03.04.2021
Martin Smělík a Barbora Gajdošová tvořící projekt Carya vydali nedávno debutovou desku s názvem Tales for Z. Ta vznikla v jejich domácím studiu a zvukově se volně inspiruje v elektronice, trip hopu a v některých polohách nezapře ani vlivy kytarové alternativy. Album vyšlo na komunitním labelu Bughead Records.
Dvojice koncertovala už od roku 2016 pod názvem Mimo, v němž tíhla zejména k akustičtějším polohám. Etapa někdejších Mimo skončila na jaře roku 2019, když vydali poslední dvě skladby na komunitní kompilaci labelu Bughead Records společně s Billow, Yasminou Melliti či Naive Music. Tyto skladby zároveň předurčovaly proměnu jejich zvuku. Zatímco některé důležité prvky jako atmosférické dvojhlasy a kytara, tentokrát však zejména elektrická, se přenesly i do nového projektu, Carya je v mnoha ohledech výrazně odlišná. „V posledních dvou letech jsme čerpali inspiraci, skládali po večerech v našem brněnském bytě a objevovaly možnosti, které nám přinášel nový přístup ke skládání. Vyjížděli jsme na chatu a jiná místa, která nám umožňovala na několik dní vypnout a věnovat se jenom hudbě. Vše jsme se při tom snažili poctivě nahrávat, což se také stalo základem naší cesty k tomu, jak konečně dotáhnout nějakou nahrávku do spokojeného konce a filosofií, která je nám vlastně i přes všechny své zvukové nedokonalosti nejbližší,“ přibližuje Martin vznik alba, které kapela nahrála kompletně mezi zimou a létem roku 2020.
Album nemá jednotné téma, písně však spojuje inspirace v příbězích, a to jak knižních, tak těch osobních. „Pocity absolutního klidu, napětí i bouře. Jezero i les. Všednost dní i bezmoc. Izolace. Víra i ekologie. Či boj o přirozenost sebe sama,“ poodkrývá Barbora témata některých písní. Na snahu vyobrazit různé příběhy odkazuje také samotný název alba Tales for Z, které je zároveň věnováno dceři, jež se dvojici narodila v září roku 2020. „Nějak tak naivně doufám, že se Zoja skrze toto album někdy dostane ke knihám, které jsou v něm obsažené,“ doplňuje zpěvačka.
více o singlu Serenity zde
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.