redakce | Zprávy | 07.07.2022
Jak to, že něco tak dramatického jako klimatická změna zní tak poklidně? Vždyť je to zvuk toho, jak se Země vypouští doslova jako nafukovací míč? To byly první dojmy, které udivily písničkáře Václava Havelku a filmaře Ivo Bystřičana, když dorazili do geotermální elektrárny Hellisheiði na Islandu. Strávili tu den, poslouchali a nahrávali ve společnosti legendárního islandského field recordisty Magnúse Bergssona. Zvuky hřídelí, horkého vzduchu ženoucího se v trubkách i páry deroucí se z podzemí ven. Výsledkem je divoký breakbeatový singl Candy zakončený lyrickou kytarovou pasáží, již doprovází zurčení vody i zvuky motoru. Přírodní se potkává s industriálním, aniž by šlo jedno od druhého rozeznat.
Skladba Candy předznamenává album hudebního uskupení fyield, a je také zásadní součástí interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti / Future Landscapes, v němž bude hudba podpořena ještě dokumentárním filmem, podcasty a sérií přednášek s environmentální tematikou. V samotné kapele fyield se setkávají přední osobnosti české a islandské nezávislé hudební scény. Na české straně Václav Havelka a Kryštof Kříček z kapely Please the Trees, ty doplňuje Pan Thorarensen, jenž jinak působí především v ambientním triu Stereo Hypnosis a je zakladatelem festivalu experimentální hudby Extreme Chill, který od roku 2010 pořádá v Reykjavíku.
Společně dokončují album, na němž se hudba složená ze zvuků vybraných přírodních a průmyslových lokalit v české a islandské krajině míchá s elektronikou, beaty a hudebními nástroji. Hudba projektu fyield zavádí posluchače*ky na místa, jež jsou klíčová pro chod současné civilizace, zároveň stojí vždy někde stranou a případný návštěvník na nich není vítaný. Natáčelo se na osmi environmentálně, sociálně, hospodářsky i kulturně vychýlených a vyčerpaných místech Islandu a Česka. Nahrávky vznikly pomocí improvizace, terénního výzkumu a metody field recordingu. Při poslechu jejich skladeb se ocitáme v blízkosti nebo přímo v útrobách geotermální, vodní nebo tepelné elektrárny, aquaponické farmy, jezera vzniklého táním ledovce, sopky, úložiště CO2, či na místě těžby ropy – fyield převádí činitele i důsledky toho, jak lidské konání ovlivňuje klimatické změny, do unikátní a podmanivé zvukové podoby.
V rámci projektu vznikly také terénní deník filozofa Lukáše Likavčana a zvukový archiv projektu, které jsou dostupné na webu projektu www.futurelandscapes.cz a na jeho soundcloudovém profilu. Vydání hudebního alba a premiéra dokumentárního filmu jsou plánovány na podzim 2022.
foto © se souhlasem fyield
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Charli xcx, Sophie, Heartworms, Touché Amoré, Nina Kohout, Dvě slunce a spoustu dalších. V čísle i v playlistu k němu.
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
Michal Pařízek 20.01.2025
Nevedl, jen naznačoval. Nevysvětloval, ukazoval možnosti. Svět bez něj bude bezesporu smutnější místo, bylo by mnohem snazší vědět, že tam někde je.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 19.01.2025
Skladba se jmenuje Sen a je uveřejněna v podobě lyrics videa.
redakce 19.01.2025
Produkce skladby se ujal Jakub Kaifosz aka Lazer Viking, který s kapelou spolupracoval už na EP Lovesick.
redakce 19.01.2025
Je to oslava umění převzatých písní, kreativity a umělecké svobody. Příležitost poznat dosud neznámou hudbu. U nás na Radio 1.