redakce | Zprávy / Pozvánky | 17.04.2015
Marbot je volnou interpretací stejnojmenného románu Wolfganga Hildesheimera. Studio Hrdinů, již druhým rokem po sobě nominované na Cenu divadelní kritiky v kategorii divadlo roku, uvedlo premiéru 6. března.
Marbot je fiktivní postava ze stejnojmenného románu Wolfganga Hildesheimera. Jedná se o román napsaný dokumentární formou, kde se hlavní postava setkává s osobnostmi literárního a výtvarného světa první třetiny devatenáctého století a vede s nimi dialog. Román přiznaně zpochybňuje pečlivě vytvářenou fikci a zároveň si klade otázky vztahu mezi uměním a skutečností. „Od okamžiku, kdy jsem na tento trochu podivný román o "prvním kunsthistorikovi" narazil, věděl jsem, že ho budu chtít s Michalem zpracovat na divadle a při prvním setkání nad textem nám bylo jasné, že Marbota musí hrát Bohdan Bláhovec," říká režisér a umělecký ředitel Studia Hrdinů Jan Horák.
Adaptace si z románu půjčuje hlavní dějovou linii, kterou interpretuje velmi volně. Marbot zde vede dialog pouze se stárnoucím Goethem, jakožto s dobovou ikonickou autoritou. Obrací se na něj jako na autora románu o svobodě Utrpení mladého Werthera. K tomuto kroku Marbota přivedl jeho incestní vztah se svou matkou, jehož naplnění způsobilo jejich vzájemné a definitivní odloučení. Vnitřní obhajoba milostného vztahu s matkou má pro něj jediné možné, byť marné, východisko, tedy seznamování se s evropskou kulturou, především s literaturou a výtvarným uměním. Vytvoří tak utopický koncept umělecké kritiky, jejímž základem je psychoanalýza a který je divákovi zprostředkován především svébytným řešením výtvarné podoby inscenace. Autor scénografie a spolurežisér Michal Pěchouček dodává: „Co je Marbot? Snění o umění a romantickém hrdinovi. Jakési volné pokračování naší inscenace Muži malují. Tentokrát pro dospělejší diváky.“
V hlavních rolích se představí filmový dokumentarista Bohdan Bláhovec a herci Jiří Štrébl, Eva Hacurová a Petra Lustigová. Studio Hrdinů je nominováno Cenou divadelní kritiky (dříve Cena Alfréda Radoka) na Divadlo roku 2014, nominováno je také za hudbu (DG 307) k inscenaci Pustina.
premiéra Marbot: 6. března ve 20.00, repríza: 24. dubna, 4. a 31. května ve 20.00
redakce 28.12.2024
Pro tuto příležitost budou mít na sobě kostýmy zvířátek.
redakce 27.12.2024
Naštvaný postpunk, dramatické kytary, zastřené zpěvy. Trošku shoegazu, psychedelie.
redakce 25.12.2024
Inspirován jmény jako Joesef, Phoebe Bridgers anebo Sam Fender skládá hudbu, která je osobní i osobitá.
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.