redakce | Zprávy / Nové desky | 11.09.2016
Basa, bicí, piáno a vítr. Indie rocková kapela První – Poslední přichází s albem nazvaným Letargie. Zavírá se v něm do pokoje, kde stěny mají ústa, kouří kafe a pije cigára, vznáší se v koupelně nad podlahou. Každý, kdo se na Letargii podílel, se snažil o to, aby byla deska nezaměnitelná a měla charakteristický zvuk. V temných klávesových polohách připomíná alba Joy Division nebo Interpol, v těch svižných zase The Kook či Strokes. První – Poslední nad Letargií strávili včetně příprav a mixu téměř rok.
"Natáčeli jsme dva týdny a vlastně netušili, kdy nebo co se nahrává. Všechno probíhalo tak trochu mimochodem. Hlavní bylo hledání a zkoušení všeho možného," popisuje zpěvák kapely Petr Weikert. Místem, kde se Letargie zrodila, bylo Tajný studio - prostor se skvělým zvukem a atmosférou ve staré továrně na kraji jednoho ze severočeských ghett. Produkci a mix měl na starosti Honza Brambůrek z labelu Yannick South, který v minulosti spolupracoval s kapelami jako Houpací koně či Kieslowski, masteringu se ujal Ecson Waldes ze studia Biotech. Letargie vychází v distribuci Indies Scope.
První – Poslední se dali dohromady v roce 2007. Jejich první roky se nesly v mantře "snídá už jenom chlast a prášky", tedy písni o filmovém hrdinovi sedícím před plátnem v opuštěném kině, kterou kapela nahrála na svoje debutové album s názvem Satori v roce 2010. Pražská indie rocková parta dosáhla o rok později na finále Nadějí Beatu Radia Beat. Přibylo koncertů, příznivců...
O tři roky později natáčí ve studiu Faust album Meziměsto. Nahrál a smíchal ho Derek Saxenmeyer, rodák z Floridy, který má za sebou spolupráci s producenty Björk či Faith No More. Písnička Holubi o klukovi na útěku od dívky, která u okna šeptá "Ich hasse die Tauben", pak zaujala v rádiu Wave a První - Poslední se stali semifinalisty Startéru v roce 2014. První - Poslední jinak pravidelně hrají v pražských klubech, během času výběrem v Malostranské Besedě, klubu Vagon, Paláci Akropolis, Chapeau Rouge, klubu Kain či XT3.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.
redakce 18.10.2024
Kolekce skladeb je oproti předchozím výstupům méně zvukově agresivní, místy až písničková. Klang-und-Krach.
redakce 16.10.2024
Album Vilma skúma témy času, spomienok a medzigeneračných vzťahov.
redakce 16.10.2024
Písnička je čisté dark country a z velké části se inspiruje atmosférou první řady TV seriálu True Detective.
redakce 15.10.2024
Bláznivé a groteskné syntetizátorové objatie s dadaistickým textom je venované Hudbe.