redakce | Zprávy / Nové desky | 11.09.2016
Basa, bicí, piáno a vítr. Indie rocková kapela První – Poslední přichází s albem nazvaným Letargie. Zavírá se v něm do pokoje, kde stěny mají ústa, kouří kafe a pije cigára, vznáší se v koupelně nad podlahou. Každý, kdo se na Letargii podílel, se snažil o to, aby byla deska nezaměnitelná a měla charakteristický zvuk. V temných klávesových polohách připomíná alba Joy Division nebo Interpol, v těch svižných zase The Kook či Strokes. První – Poslední nad Letargií strávili včetně příprav a mixu téměř rok.
"Natáčeli jsme dva týdny a vlastně netušili, kdy nebo co se nahrává. Všechno probíhalo tak trochu mimochodem. Hlavní bylo hledání a zkoušení všeho možného," popisuje zpěvák kapely Petr Weikert. Místem, kde se Letargie zrodila, bylo Tajný studio - prostor se skvělým zvukem a atmosférou ve staré továrně na kraji jednoho ze severočeských ghett. Produkci a mix měl na starosti Honza Brambůrek z labelu Yannick South, který v minulosti spolupracoval s kapelami jako Houpací koně či Kieslowski, masteringu se ujal Ecson Waldes ze studia Biotech. Letargie vychází v distribuci Indies Scope.
První – Poslední se dali dohromady v roce 2007. Jejich první roky se nesly v mantře "snídá už jenom chlast a prášky", tedy písni o filmovém hrdinovi sedícím před plátnem v opuštěném kině, kterou kapela nahrála na svoje debutové album s názvem Satori v roce 2010. Pražská indie rocková parta dosáhla o rok později na finále Nadějí Beatu Radia Beat. Přibylo koncertů, příznivců...
O tři roky později natáčí ve studiu Faust album Meziměsto. Nahrál a smíchal ho Derek Saxenmeyer, rodák z Floridy, který má za sebou spolupráci s producenty Björk či Faith No More. Písnička Holubi o klukovi na útěku od dívky, která u okna šeptá "Ich hasse die Tauben", pak zaujala v rádiu Wave a První - Poslední se stali semifinalisty Startéru v roce 2014. První - Poslední jinak pravidelně hrají v pražských klubech, během času výběrem v Malostranské Besedě, klubu Vagon, Paláci Akropolis, Chapeau Rouge, klubu Kain či XT3.
redakce 24.11.2024
Petra Mazocha a Jiřího Libánského spojuje piano, obrazotvornost a touha nechat hudbu svobodně promlouvat.
redakce 24.11.2024
Nahrávka sa nesie zväčša v pomalšom tempe, má popovú štruktúru, ale ozvú sa občas aj džezové ši swingové vplyvy.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.