redakce | Zprávy / Pozvánky | 22.02.2017
Radikální inscenace Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! zahájí v pátek 17. března ve Studiu Hrdinů třídenní divadelní a taneční festival Bazaar (17. – 19. března). Poprvé tak bude v Praze uvedeno představení režiséra Olivera Frljiće, jednoho z nejuznávanějších režisérů ze zemí bývalé Jugoslávie. V podání souboru Mladinsko budou diváci svědky režisérovy explicitní interpretace hrůz občanské války v Jugoslávii. Vstupenky na představení i festivalový pas můžete zakoupit v online předprodeji GoOut a na pokladně divadla Alfred ve dvoře, jehož produkce Motus festival Bazaar pořádá.
Chorvatský režisér Oliver Frljić na sebe upoutal pozornost řadou autorských projektů a radikálních nových interpretací klasických her. Se svými provokativními inscenacemi boduje u publika od Lublaně přes Bělehrad, Düsseldorf, Krakov až po Vídeň. Podařilo se mu probudit debatu o současné divadelní cenzuře v Chorvatsku, ve Slovinsku otevřel bolestivé téma tzv. Izbrisani, obyvatel bez občanství, a v Polsku rozvířil diskuzi o podílu Poláků na holocaustu. V letech 2014–2016 byl ředitelem chorvatského Národního divadla Ivana pl. Zajce v Riece, které vedl s důrazem na aktivní reflexi sociální reality, ve které divadlo působí. Ve spolupráci s Divadlem Mladinsko se nyní v hře Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! věnuje tématu občanské války v Jugoslávii. Jeho inscenace je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata.
"Inflace smrti, neustálé opakování neopakovatelného, jen slouží ke zdůraznění divadelních mechanismů. A ty jsou jen reprezentací nějaké vnější skutečnosti. Já se ovšem se svou nutkavou snahou inscenovat kolektivní smrt snažím ukázat, kam až mohu při scénickém ztvárnění smrti a v divadelní reprezentaci obecně zajít. Opakování smrti, které se na jevišti děje v téměř pravidelných intervalech a po níž performeři zase vstávají z mrtvých, obnažuje mechanismy divadla a jeho fikce. Tím překračují jejich účinek a působí skutečný vnitřní otřes," dodává k představení režisér Oliver Frljić.
Soubor slovinského divadla Mladinsko tvoří balkánští herci, pro něž je téma představení osobní záležitostí a také věcí vlastní umělecké zodpovědnosti. V divadelním rámci Frljićovy hry se citují osobní příběhy z rozpadu Jugoslávie, ostatně i název představení je citátem posledního verše někdejší jugoslávské hymny. Kromě představení Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! se na třetím ročníku divadelního a tanečního festivalu Bazaar od 17. do 19. března představí i další výrazné inscenace především ze střední, východní a jižní Evropy. Heslem letošního ročníku je "Víc než národ". Stěžejní části festivalu bude opět Sobotní bazaar, přehlídka ukázek právě vznikajících scénických a tanečních projektů umělců z ČR, Polska, Německa, Izraele, Srbska, Slovenska a dalších zemí.
Divadelní a taneční festival Bazaar
17. - 19. 3. 2017
Praha
www.facebook.com/MotusPrague
www.alfredvedvore.cz
Foto © Nada Zgank, Ziga Koritnik, Matko Biljak
redakce 05.11.2024
Knihy jsou zasazeny do jedinečné expozice, která jim zároveň dává vyniknout coby uměleckým artefaktům.
redakce 04.11.2024
Hrabě Orlok bude děsit ze stínů ambientního shoegazu.
redakce 04.11.2024
Příval koncertů přeruší dva večery v rámci Dne poezie, kde uvedou autorská čtení Alžběta Králová a vanjek.
redakce 03.11.2024
Současná formace Gongu slibuje psychedelický zážitek, který vás přenese zpět do 60. let.
redakce 01.11.2024
Listopad v Kabinetu múz rozjedou pražské kluci: dné a Dukla.
redakce 31.10.2024
Těšit se můžete na večer plný uhrančivé experimentální hudby, která se vrací na českou půdu po více než dvaceti letech. Režie: Jednota.
redakce 31.10.2024
Rozhovor s Kaliou Vandever, artist talk Davida Grubbse, workshop o songwritingu a komponování s Jamesem Tothem a přednášku s Thorem Harrisem a další.
redakce 30.10.2024
Večer slibuje podmanivou směsici melancholie a osobitého přístupu k r&b, který osciluje mezi nádechy soulu, gospelu a experimentální elektroniky.
redakce 30.10.2024
Album jde ruku v ruce se dvěma obrazy, které Bert během tvorby namaloval, první z nich se pak zároveň stal obalem desky a ovlivnil i scénografii na chystaném křtu.
redakce 30.10.2024
Areál kláštera nabídne čtyři stage, každou s odlišným hudebním i vizuálním konceptem.