redakce | Zprávy / Festivalové | 17.03.2024
Respect Festival, nejvýznamnější tuzemská celoroční přehlídka world music, bude zahájen už 13. května v Paláci Akropolis.
Letošní ročník Respect Festivalu je věnován Karlu Schwarzenbergovi, tvůrcem vizuálu je František Skála. Sérii doprovodných festivalových koncertů odstartuje projekt Erwana Keravece, který představí rané skladby Philipa Glasse z roku 1969 v podání osmičlenného ansámblu skládajícího se ze skotských a bretaňských dud a bombard, a projekt finského klavíristy Aki Rissanena, který zahraje na unikátní nástroj Omniwerk. Respect Festival vyvrcholí 15. a 16. června dvoudenní Open Air přehlídkou na ostrově Štvanice, kam se po dlouholeté pauze vrací, další doprovodné koncerty budou následovat v průběhu roku.
report z loňského ročníku zde
Festival bude zahájen 13. května v Paláci Akropolis hned dvěma koncerty. Erwan Keravec a jeho projekt 8 Pipers for Philip Glass představí rané skladby Philipa Glasse z roku 1969 v podání osmičlenného ansámblu skládajícího se ze skotských a bretaňských dud a bombard (šalmaji příbuzné píšťaly). Žánrově všestranný skladatel a hráč na velké skotské dudy Erwan Keravec z Bretaně se pohybuje na hranicích lidové hudby, klasické hudby, free jazzu, noisu a scénické hudby.
Druhým vystupujícím večera bude finský klavírista Aki Rissanen se svým projektem Omniwerk Impressions. Omniwerk je unikátní nový nástroj, ve kterém finští stavitelé hudebních nástrojů Jukka Ollika a Jonte Kniff spojili dva historické klávesové nástroje – Geigenwerk (neboli Viola Organista, původně vynález Leonarda da Vinciho) a Lautenwerk (klávesová loutna barokní éry, oblíbený nástroj J. S. Bacha) do jednoho, nového nástroje. Výsledný Omniwerk má dva manuály – pro každý “werk” jeden – na které lze hrát současně. Pozoruhodná škála zvuků vzniká kombinací dvou manuálů a důmyslného systému pásů, díky které může nástroj znít podobně jako cembalo i jako smyčcový orchestr.
Nové hudební kompozice Akiho Rissanena pro unikátní nástroj Omniwerk vychází ze dvou protikladů: starší, klasický zvuk připomínající barokní a renesanční éru se zde snoubí s minimalistickým vlivem a elektronickou abstrakcí. Tato kombinace dává Akimu jeho osobitý zvuk a identitu. Koncepčně přímo překypuje originalitou: akustické renesanční techno – madrigaly se potkávají s minimalismem, dalo by se říct.
Zahajovací koncert Respect Festivalu
13. 5. 2024 19:00
Palác Akropolis, Praha
Fb událost
Respect Festival Open Air
15.–16. 6. 2024
Ostrov Štvanice, Praha
Fb událost
foto © Christophe Raynaud
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.