redakce | Zprávy | 22.11.2022
Zásadní dílo polského historika umění Piotra Piotrowského Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 přibližuje stěžejní momenty polského výtvarného umění od konce druhé světové války až po 90. léta.
Piotrowski výtvarnou scénu interpretuje v kontextu společenské a politické situace a odvážně polemizuje s celou řadou zavedených, až sebemytologizujících interpretací – například rozdělení umění z dob minulého režimu na oficiální a neoficiální. Nevyhýbá se ani kritice vývoje polské společnosti v 90. letech, včetně role katolické církve a hnutí Solidarita. Kniha čtenáře seznámí s různými přístupy k dědictví modernismu: od poválečné krize obrazu přes neoavantgardu 60. a 70. let až po postmodernismus konce 20. století. Piotrowski si všímá toho, jak a proč se pozice výtvarného umění v Polsku lišila od jiných zemích sovětského bloku a vysvětluje, čím se toto umění nakonec stalo lákavé pro západní kurátory.
Piotr Piotrowski (1952–2015), polský historik umění a kurátor, hostující profesor řady světových univerzit a autor dnes již kanonických prací o umění v zemích střední a východní Evropy Avantgarda ve stínu Jalty a Umění a demokracie v postkomunistické Evropě. Proslulá je zejména jeho teorie horizontálních dějin umění, odmítající členění na centra a periferie. V roce 2009 se stal ředitelem Národního muzea ve Varšavě, kde se snažil prosadit svůj koncept kritického muzea (představený později ve stejnojmenné knize); kvůli svému progresivnímu přístupu byl však po pouhém roce donucen k rezignaci. Získal řadu ocenění, včetně Ceny Igora Zabela za rok 2010.
Piotr Piotrowski - Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 (Galerie moderního umění v Hradci Králové, 2022)
E-shop GMU
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
The Cure se blíží padesátému výročí existence a aktuální písně ztraceného světa patří k jejich nejlepším. Předposlední letošní číslo Full Moonu nemohlo patřit nikomu jinému.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Singl Všechno se rozpadá představuje upřímnou a syrovou výpověď doprovázenou kytarovým zvukem a zrnícím chromatickým klipem.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 13.11.2024
Znovu s ní prožijeme zázrak jménem Semafor, vrátíme se do šedesátých let a, jak autor říká, „vykoupeme se“ v jeho zlaté éře.
redakce 12.11.2024
Videoklip byl natočen v ulicích Ostravy a na Klimkovických loukách, atmosféru podpořilo chladné počasí.
redakce 12.11.2024
Její nová tvorba se nese na vlnách improvizace, silné atmosféry a inovativních zvukových krajin.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.